commodore.gen.tr

Commodore => Commodore Genel => Konuyu başlatan: Levent (Lvnt) üzerinde Eylül 17, 2019, 22:01:13 ÖS



Konu Başlığı: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: Levent (Lvnt) üzerinde Eylül 17, 2019, 22:01:13 ÖS
Bu 8-bit guy'un dream computeri imiş. Part1'de C64'ten esinlenmişler ve birşeyler yapmak için kolları sıvamışlar. Bu bölümde de geçen zamanda kaydettikleri ilerlemeleri anlatmışlar
https://m.youtube.com/watch?v=sg-6Cjzzg8s

Şu da 6502 assembly ile yapılmış  boing demosu  :D
https://twitter.com/dansalvato/status/1173615218942824449?s=21


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: Simon (Özay Turay) üzerinde Eylül 18, 2019, 09:52:33 ÖÖ
Emülatörü de var. ;)

https://github.com/commanderx16/x16-emulator/releases


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: wizofwor üzerinde Eylül 18, 2019, 10:24:29 ÖÖ
Bu da benim hayalimdeki bilgisayar. Yanlış anlaşma olmasın. Henüz satışa başlamadılar. Fotoğraftakiler prototip.


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: LW3D üzerinde Eylül 18, 2019, 14:32:02 ÖS
Mega65'i ben de merakla bekliyorum...Ama C65'im olsa söverdim :D


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: Levent (Lvnt) üzerinde Eylül 18, 2019, 19:17:11 ÖS
Emülatörü de var. ;)

https://github.com/commanderx16/x16-emulator/releases
Ya evet acayip profesyonel başlamışlar hayret ettim


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: Simon (Özay Turay) üzerinde Eylül 20, 2019, 18:12:36 ÖS
Bu da web tabanlı emülatör:

http://www.frank-buss.de/x16/x16emu.html (http://www.frank-buss.de/x16/x16emu.html)


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: ilkerficicilar üzerinde Eylül 26, 2019, 14:20:51 ÖS
Ümit verici bir çalışma gibi geldiğinden sıkça sorulan sorularını Türkçe'ye çevirdim: http://cbm.ficicilar.name.tr/commodore/commander-x16-sikca-sorulan-sorular (http://cbm.ficicilar.name.tr/commodore/commander-x16-sikca-sorulan-sorular)

LUnix gibi bazı programları bu platforma taşıma düşüncem var. Bakalım...


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: ercanersoy üzerinde Eylül 28, 2019, 23:13:34 ÖS
6502'nin sınırlarını zorlayan bir bilgisayar. 8-Bit Guy'un hazırladığı videoda 6502'nin yeterli saat frekansında 80486'nın hızına eriştiğini anlatıyor.

@ilkerficicilar güzel bir çalışma olmuş. LUnix'i araştırdım. Bu platform için güzel bir sistem olabilir. Bir de FreeRTOS gibi bir sistem geliştirilerek cc65 derleyicisi gibi bir yazılım yardımıyla entegre edilebilir.


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: ilkerficicilar üzerinde Eylül 29, 2019, 13:50:15 ÖS
LUnix ne yazık ki unutuldu gitti... Ama son X16 ROM'unda GEOS da yer alıyor, kısmen. X16'nın grafik işlemcisi VERA'ya tıpkı C128'deki VDC gibi yazmaçlar üzerinden erişilebildiği için, GEOS'un bitmap'i tek bir delikten VERA'ya dolduruluyor sürekli, o yüzden yavaş bu hali. Birilerinin GEOS'taki tüm grafik rutinlerini baştan yazması gerekecek.


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: ilkerficicilar üzerinde Ekim 02, 2019, 00:38:22 ÖÖ
Commander X16 retro bilgisayarı üretiminde yeni bir aşama: Prototip klavye fabrikadan çıkmış taze taze. Fotoğrafı aşağıda:

Not: Ekte X16 için bir de ROM dosyası yer alıyor. Orijinal ROM'u hafifçe değiştirip PET 8032'ye benzetmiştim, meraklısına...



Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: BioMenace üzerinde Ekim 02, 2019, 09:42:27 ÖÖ
Ürünü ilgimi çekmese de süreci nedeniyle projei takip ediyorum.

Klavyeyi çok beğendim. Tasarımında Commodore ailesi yerine IBM ailesi tercih edilmiş. IBM Model M2 ile Space Saver arasında kalan bir tasarım elde etmişler. Bir de "buckling spring" tipi mekanizması olursa yastığın yanına koyulur :)


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: ilkerficicilar üzerinde Ekim 03, 2019, 20:08:01 ÖS
X16'nın hangi işlemciyle çalışacağını henüz netleştirememişler. Tercihim 65816. Hatta, C64 işlemcisini de bir ara 65816 ile değiştirme planım var.

Hem 16bitlik akümülatör ve indeks ve toplama çıkarma, hem de mvp gibi hızlı bellek transfer özelliği hoş şeyler.

İşte bu noktada, programları (GEOS dahil, RAMdisk dahil) her iki işlemciyi de destekleyecek şekilde yapmak ve hangi işlemcide çalışıyorsa ona özgü kodu çalıştırmak için mevcut işlemciyi tespit etmek gerekiyor.

Meraklısı için nerede çalıştığımızı anlamak için gerekli kod şu şekilde:

Amaç, bir işlemcide bir iş yaparken bir başka işlemcide bir zararı olmayan komutları seçmek.

Bunun için önce bizim emektar C64'te olmayan bir komutla, INC komutuyla başlıyoruz. Bu komut 65C02'de ve 65816'da var, akümülatörün değerini 1 arttırıyor, tıpkı INX INY gibi, 6510'da, 6502'de ise sadece NOP'a eşdeğer:


A9 00  LDA#$00
1A     INC


Burada eğer 0 bayrağı yanıyor ise, 1A komutu bir şey yapmıyor ve NMOS tabanlı bir 6502'deyiz (C64, Plus/4, PET, vb.) demektir.

Devam edelim:


A9 00  LDA#$00
1A     INC
F0 04  BEQ son
EB     XBA


Burada, XBA komutu 65816'ya özgü bir komut, ve 65816'nın 6502 modunda da çalışabiliyor. Yaptığı ise 16bitlik akümülatörün alt ve üst 8 bitini yer değiştirmek. Akümülatör şu an 1 değerini içerdiği için XBA komutundan sonra akümülatörde 000000010000000 yani 256 değeri yer alacak. Ama 65C02'de bu komut olmadığından, akümülatörde hâlâ 1 değeri yer alıyor olacak.

Şimdi biraz daha devam edelim:


A9 00  LDA#$00
1A     INC
F0 04  BEQ son
EB     XBA
3A     DEC
EB     XBA
1A     INC
son:


İlk XBA'dan sonra akümülatörü 1 azalttık, şu an eğer 65C02'deysek akümülatörde 00 var, 65816'daysak 16bit modunda olsaydık 00FF olurdu, ama emülasyon modunda olduğumuzdan 01FF var. Ardından bir XBA daha yapınca akümülatörde ya hâlâ 00 ya da FF01 yer alacak. Son bir INC daha yaptığımızda 65C02'deki akümülatör 01 olurken, 65816'da FF02 oluyor. Ama emülasyon modunda olduğumuzdan yalnızca ilk 8 biti görebiliyoruz.

Hepsi bu kadar. Kısaca bu kısa kod parçası çalıştırıldığında akümülatörde 0 varsa olasılıkla C64 ve benzeri NMOS tabanlı bir işlemcideyizdir. 1 varsa CMOS tabanlı 65C02'deyiz. 2 varsa da 65816 tabanlı bir makinedeyiz, SuperCPU gibi ya da umarım X16 gibi, demektir.



Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: Simon (Özay Turay) üzerinde Ekim 04, 2019, 09:11:55 ÖÖ
Bakıyorum sardı seni X16. :)

65816 konusuna katılıyorum. Adının hakkını verebilmesi için 16bit bir işlemci şart. Gerçi hafıza yerleşiminin basit olması için 24bit değil 16bit adresleme kullanacakmış (en üst 8 biti pull-down ile GND'a çekerler muhtemelen) ve ama yine de 6502'den daha iyi olacaktır.

Alıntı
Memory Map
The Commander X16 has 64 KB of ROM and 2,088 KB (2 MB[^1] + 40 KB) of RAM. Some of the ROM and RAM is always visible at certain address ranges, while the remaining ROM and RAM is banked into one of two address windows.

This is an overview of the X16 memory map:

Addresses   Description
$0000-$9EFF   Fixed RAM (40 KB minus 256 bytes)
$9F00-$9FFF   I/O Area (256 bytes)
$A000-$BFFF   Banked RAM (8 KB window into one of 256 banks for a total of 2 MB)
$C000-$FFFF   Banked ROM (16 KB window into one of 8 banks for a total of 128 KB)
Banked Memory
The RAM bank (0-255) defaults to 255, and the ROM bank (0-7) defaults to 7 on RESET. The RAM bank can be configured through VIA#1 PA0-7 ($9F61), and the ROM bank through VIA#1 PB0-2 ($9F60). See section "I/O Programming" for more information.

ROM Allocations
This is the allocation of the banks of banked ROM:

Bank   Name   Description
0   BASIC   BASIC interpreter
1-3   –   [Currently unused]
4   GEOS   GEOS KERNAL
5   CBDOS   The computer-based CBM-DOS for FAT32 SD cards
6   KEYMAP   Keyboard layout tables
7   KERNAL   character sets (uploaded into VRAM), MONITOR, KERNAL
Important: The layout of the banks is still constantly changing.

RAM Contents
This is the allocation of fixed RAM in the KERNAL/BASIC environment.

Addresses   Description
$0000-$00FF   KERNAL and BASIC zero page variables
$0100-$01FF   CPU stack
$0000-$07FF   KERNAL and BASIC variables
$0800-$9EFF   BASIC program/variables; available to the user
The following zero page locations are unused by KERNAL/BASIC and are available to the user:

Addresses
$0000-$0002
$00FB-$00FE
In a machine language application that only uses KERNAL, the following zero page locations are also available:

Addresses
$0000-$008F
$00FF
This is the allocation of banked RAM in the KERNAL/BASIC environment.

Bank   Description
0-254   Available to the user
255[^2]   DOS buffers and variables
I/O Area
This is the memory map of the I/O Area:

Addresses   Description
$9F00-$9F1F   Reserved for audio controller
$9F20-$9F3F   VERA video controller
$9F40-$9F5F   Reserved
$9F60-$9F6F   VIA I/O controller #1
$9F70-$9F7F   VIA I/O controller #2
$9F80-$9F9F   Real time clock
$9FA0-$9FBF   Future Expansion
$9FC0-$9FDF   Future Expansion
$9FE0-$9FFF   Future Expansion

https://github.com/commanderx16/x16-docs/blob/master/Commander%20X16%20Programmer's%20Reference%20Guide.md#memory-map


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: ilkerficicilar üzerinde Ekim 04, 2019, 13:38:14 ÖS
İşte... Kurcalayacak, keşfedilmemiş yeni topraklar :)

Şu anki ilk tasarım hali Amiga 500'den hızlı ve daha kapasiteli gibi görünüyor. Banking yapısı ise CBM B Series'e benziyor kısmen.

Eğer fiyatını olabildiğince makul yaparlarsa yeni bir meraklı topluluğu, geliştirici topluluğu meydana gelebilir sanki.

Şimdilik bir RAM disk yapıyorum, GEOS'u taşıyorum, belki bir de benim GOS'taki disk cache'i taşırım bu X16 platformuna.

GEOS konusundaki zorluk ise artık her pixel için bir byte gidiyor. C64'teki gibi 8 byte'lık kare kare bitmap yok artık. Tüm grafik rutinleri değişecek.


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: ilkerficicilar üzerinde Ekim 28, 2019, 19:50:57 ÖS
Hayaller suda...

Birisi Commander X16'da kullanılması planlanan 65C02 işlemcide olup 6510'da olmayan komutların bazılarını listelemiş. Bu projeyi hayata geçirmeye çalışan, tasarım kararlarını alan 8bitguy'ın yanıtı ise evlere şenlik:
"bundan haberim yoktu"! ("Wow.. I'll be honest. I didn't know about these. ")

Merak edenler için 65XX serisi işlemcilere ilişkin opcode listeleri vb. şuralarda yer alıyor:

http://nparker.llx.com/a2/opcodes.html (http://nparker.llx.com/a2/opcodes.html)

http://www.6502.org/tutorials/65c02opcodes.html (http://www.6502.org/tutorials/65c02opcodes.html)

http://www.oxyron.de/html/opcodes02.html (http://www.oxyron.de/html/opcodes02.html)




Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: Levent (Lvnt) üzerinde Ekim 28, 2019, 22:33:16 ÖS
65816'ü kıvıramıyorlar gibi geliyor bana


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: Skate üzerinde Kasım 02, 2019, 22:51:52 ÖS
Commander X16 ile bir süredir flörtleşiyorum.

FPP efekti epey uğraştırdı ama Snapshot'daki water partımın daha yüksek çözünürlüklü ve çok renklisini yapmayı başardım.

Bu efektin espirisi şu. Cihazdaki VERA ismindeki (sanal, FPGA) ekran chipi 128K memory'e sahip. 640x480 256 renk modu normalde 640x480 = 300k üzeri memory gerektiriyor. Bu nedenle adamlar 640x480 256 renk modu desteklenmiyor diyorlardı. Ben raster trickleri kullanarak fullscreen olarak bu örneği yaptım donanımı üreten arkadaşların beyanatlarına inat olarak. :)

Video: https://gofile.io/?c=mPPXAK

Binary: https://gofile.io/?c=oo0Psy

Source Code: https://github.com/c64skate/commander_x16_samples/tree/master/waterdemo?fbclid=IwAR3XAi2cJVq-gjx0RS0C37GPgRyiVmvcoM7B9aTT_XPoL__TzdmwuuJvV3E


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: AmigaEsref üzerinde Kasım 02, 2019, 23:18:14 ÖS
Emeğine sağlık abi.


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: ilkerficicilar üzerinde Kasım 03, 2019, 08:22:07 ÖÖ
Güzel olmuş bu. Kodu da inceliyorum, yavaştan yavaştan 65C02 opcodelarını kullanmak da hoş olmuş :) Umarım 65816'ya da geçiş yaparlar.


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: Skate üzerinde Kasım 03, 2019, 13:51:48 ÖS
ufak bir güncelleme, r34 emülatör versiyonu yayınlandı, geçmiş kodlarımın çoğu patlıyor. :) sanırım bu 640x480 256 renk modunu tamaman uçurmuşlar. son commitlerde böyle bir değişiklik de göremedim ama bir biçimde patlamış gibi gözüküyor.

özetle deneyecekseniz r33 versiyonu ile deneyin. r34'e convert edeceğim ufak bir problemse, yoksa bu yapılanlar çöp. :)


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: Geos üzerinde Kasım 03, 2019, 17:02:37 ÖS
satışı çıktımı fiyatı bellimi arkadaşlar


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: ilkerficicilar üzerinde Kasım 03, 2019, 17:32:13 ÖS
Yok. Satışa çıkmadığı gibi, bu kararsızlıkla daha çok sürer gibi piyasaya çıkması. Öncelikle, projeyi yürütenin haberi yok donanım ayrıntılarından.

Projenin başlıca albenisi VERA grafik çipi ise sakat doğmak üzere. Hem 128K yetersiz, hem de grafik RAM'ı içinde iş görecek block copy vb. komutları yok... C64'deki gibi grafik belleğine doğrudan erişim olmadığından, C128'in VDC grafik chip'ine benzer bir yapıyla grafik RAM'ına ulaşıldığından dolayı CPU-VERA arası iletişimde darboğaz var.

Ayrıca, üç ayrı cihaz çıkarmayı düşünüyorlar. Biri modifiye edilebilir, biri düşük maliyetli, diğeri de başka bir yapıda. Bunlar tam netleşmemiş.

Üstelik daha adam gibi prototipler yapılacak, donanım problemleri çözülecek, aile içi lehimleme dışında seri üretim bulunacak, bir yandan da ROM yazılacak, telif alınacak, vs. vs. Bitiş tarihi  vermemişler... Bitiş tarihi olmayan her proje gibi şu an sadece bir hayalden ibaret. Tahminime göre 2021, hatta 2022'den önce çıkması epeyi zor.



Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: witchdoktor üzerinde Kasım 03, 2019, 17:58:04 ÖS
35 yıl önce tasarlanan C128 VDC'de bile 64K VRAM ve primitif de olsa blockcopy transferi mümkündü. Bu yeni tasarımda tamamen sprite'lara güveniyorlar anlaşılan. Piksel bazlı işlem, çizgi çizme, alan doldurma vb sorun olacak. 512K altı VRAM anlamsız olmuş.


Konu Başlığı: Ynt: Commander x16, building my dream computer part2
Gönderen: LW3D üzerinde Aralık 19, 2019, 13:29:46 ÖS
Benden duymuş olmayın ama Türkiyede benzeri bir tasarım üzerinde çalışan arkadaşlar var... Umarım ismi Commander olmaz :P