Biraz boş vakit yakaladıkça, keyfimiz de azcık iş yapalım modunda ise çalışmaya devam ediyoruz
En son kabine vernik atmıştım ve kenar geçmeleri (tmolding) çakmıştım.
Foto çekmemişim bu aşamaları diğer işleri fotolarken çekerim bir dış görünüm
Kabinin tüm tesisatını daha önce sökmüştüm zaten
Tesisatı yenileme işlemlerine başladım
JAMMA kablo hazırlığı :
JAMMA kablo pin çıkışlarının aslında bir standartı var fakat sistemden sisteme bazı farklılıklar olabiliyor, ben kabinde sadece NeoGeo MVS sistemi kullanacağım için
MVS nin JAMMA standartına göre ayarlamalarımı yapıyorum
JAMMA da 7. pin KEY olarak isimlendiriliyor, bu pin jamma soketi ters takmamak için
kullanılıyor aslında, jamma soketinde ilgili pini çıkarıp yerini bir plastik ile kapatırsanız soketi ters takma riski ortadan kalkar
Pini çıkarmak için pin ile soket aarasında küçük bir delik oluyor oraya tornavida sokup pini aşağı doğru iterseniz çıkacaktır, karşılıklı olarak iki pini bu şekilde çıkarabilirsiniz
Jamma da güç kabloları için kalın kesitli kablolar kullanın yüksek amper çeken cihazlar olduğu için ince kablolar ısınıp yanabilirler
GND ve 5V için özellikle buna dikkat etmek lazım
Ben 2mm kesitli çok damarlı kablolar kullandım
GND için 1. ve 2. sıra üst alt pinler kullanılıyor bu dört pine de kablo çekebilirsiniz
5V için de 3. ve 4. sıra üst alt pinler kullanılıyor onda da dört pine kablo çekilebilir
Ben GND ve 5V için 2 kablo çektim yeterli gelecek diye düşündüm MVS 7A güç tüketiyor görünüyor
Kabloları lehimledikten sonra ısı ile daralan makaron kullanarak her pini izole ediyoruz
sonrasında ilgili kablo gruplarına ayrıca makaron atarsanız da iyi olur
Diğer pinler için daha ince kablolar yeterli oluyor benim kullandığım 22 AWG çok damarlı montaj kabloları, sadece hoparlörler için bunlar dışında farklı kablo kullanıyorum
bu foto çekmemişim sonraki foto da görünüyor HAMA nın hoparlör kablosu olaraka kaliteli kabloları var onlardan kullandım şeffaf kablolar
JAMMA dan çıkan hoparlör kablolarının ucunu soketli yapıyorum gerektiğinde ara çeviriciler ile paralel yada seri duruma almak yada ayrı ayrı bağlantı yapabilmek için
ben kabinde ayrı olarak ses sistemi kullanacağım için kurgumu bu durumların hepsini sağlayabilecek şekilde yaptım
diğer işleri yaptıkça bu JAMMA kablodan çıkan kabloların görevlerini ayrı ayrı da anlatıyor olacağım
JAMMA kabloyu hazırladıktan sonra sistemi bir takayım ne durumda göreyim istedim
En son 4-5 sene önce çalıştırmıştım her hangi bir sıkıntı yokyu
Çalıştırınca MVS de renkli kareler var ve CRT de de titreme vardı
Bu durumda akla ilk gelen kapasitörler oluyor aslında
Bu zaman içinde zaten eski olan kapasitörler ölü duruma gelmiş olabilir dedim
Güç kaynağının çıkışını ölçtüm 4.2V , 8V değerler veriyordu bariz bir şekilde voltaj sorunu var, içini açınca da akan kapasitörleri gördüm zaten
güzel bir temizlik yaptım
sonra da kapasitörleri değiştirdim
Güç kaynağının elektrik kablosunu yapıyorum
Kablo uçlarında U değil de O terminal kullanırsanız daha iyi olur, yanlışlıkla gevşeme falan olsa da O terminaller vidaya takılacağı için çıkma riski taşımamış oluyor.
Terminalde kabloyu sıktıktan sonra aynı zamanda da lehim de yapıyorum garanti olsun diye
Sonra da makaron ile izole ediyoruz, bu arada bu makaronları fön ile ısıtırsanız daha iyi sonuç alırsınız çakmak ile kablonun yanma durumu da var aklınızda bulunsun
Güç kaynağımızı toparlayıp çalıştırıyoruz, her şey stabil görünüyor
+5V , -5V ve 12V çıkışları muntazam bir şekilde çalışıyor
Üzerindeki +5V için ince güç ayarı da sorunsuz, display de görünen voltaj durumu ile ölçü aleti de birbirini tutan ölçüm veriyor
Güç kaynağımızın 20 yıl bakımını yaptık ve onu tekrar kullanılabilir hale getirdik
Güç kaynağı onarımı sonrası CRT tüpümüze sıra geliyor
Öncelikle tüp ve şase ile uğraşmadan önce tüpü deşarj ediyoruz
BU DURUM ÇOK ÖNEMLİ tüpü büyük bir kapasitör gibi düşünün ve içerisinde binlerce volt bir enerji bulunuyor
uzun zaman kullanılmadıysa bu enerji boşalabiliyor (şase üzerinde bu enerjiyi boşaltmak için bazı dirençler var) ama siz yinede işinizi sağlama alın
Deşarj işlemi için bir tornavidanın sapına ucu krokodil li bir kablo sarın ve sabitleyin
Sonra krokodilin ucunu tüp çevresinde bir çelik tel var ona tutturun
Sonra her hangi bir yere dokunmadan tornavidanın metal kısmına da temas etmediğinizden de emin olun, tornavidanın ucunu tüp arkasındaki vantuzun içerisine sokun
o vantuzun orta kısmında metal var ona değdirmek için tornavidayı içerde biraz oynatın
çok türtmeyin ama lastiğe zarar gelmesin
Tüp de enerji varsa enerji büyüklüğüne göre bir çat sesi duyarsınız
Uzun süre kullanılmadıysa bir ses duymayabilirsiniz
Sonrasında vantuzun altına elinizi sokmayın çıkarmak için arkadaki çıkıntıyı parmağınızla bastırın onun içindeki metal maşa gibi parmağınızla sıkıştırınca ağızları kapanıyor ve çekince yerinden çıkıyor
Bu durumda iken de herhangi bir yere değdirmeyin ve garanti olsun diye tornavidayı iç metale yeniden değdirin
Sonrasında çalışma yapabilirsiniz
Şase üzerindeki kondansatör yenilemelerini henüz yapmadım onları da değiştirince paylaşırım, bugünlük bu kadar