KURULUM ADIMLARI:1- Radeon ekran kartı takılı bilgisayarımız standart monitör ile (CRT,LCD) açılır.
2- Eğer orijinal Radeon sürücüleri kurulmuşsa bunları kaldırıyoruz (catalyst control center dahil).
3- Ekran kartına ve işletim sistemine uygun olarak indirdiğimiz CRT Emudriver sürücüsünü kuruyoruz.
4- Bilgisayarı yeniden başlatıyoruz (halen VGA monitörümüz bağlı konumda)
Windows 7 için fazladan şu adımları gerçekleştiriyoruz:
1- Sürücü kurulumunu sağ tuş-yönetici olarak çalıştır (run as administrator) komutuyla başlatıyoruz.
2- Kurulum bitince Restart edeyim mi diye sorarsa hayır diyoruz, tüm işlemler bittikten sonra kendimiz yeniden başlatıyoruz.
Sürücü kurulumumuz böylece tamamlanmış oluyor. Şimdi groovyMAME kurulumuna ve ayarlamalara geçeceğiz.
ÖNEMLİ NOT: 1 VGA/1 DVI çıkışı olan ekran kartlarında çoğunlukla VGA çıkışı birincil (primary), DVI çıkışı da ikincil (secondary) konumdadır. CRT EMUdriver yalnızca birincil çıkışa etki eder. Bazı ekran kartlarında ise DVI çıkış birincil olarak tanımlanmıştır (Hatta daha güncel çift DVI çıkışlılarda hangisinin birincil olduğu da dışarıdan bakarak da anlaşılamıyor). Eğer böyle bir durumda ikincil çıkışa bağlantı yapılmışken sürücü kurmaya çalışırsanız anlattığım aşamalar gerçekleştirildiğinde ne VGA monitörden ne de TV/arcade monitörden görüntü alamama, düzgün çalışmama gibi sorunlarla karşılaşırsınız. Böyle bir durumda diğer çıkışı kullanarak (çıkış DVI ise DVI-VGA adaptörü kullanarak) aynı adımları baştan tekrarlamanız gerekmektedir.
Öncelikle aşağıdaki adresten istediğimiz groovyMAME sürümünü indiriyoruz:
https://54c0ab1f0b10beedc11517491db5e9770a1c66c6.googledrive.com/host/0B5iMjDor3P__aEFpcVNkVW5jbEE/ Şuradan da kullanacağımız groovyMAME sürümü ile aynı olan orijinal MAME sürümünü indiriyoruz.
http://mamedev.org/oldrel.html ÖNEMLİ NOT: CRT Emudriver sürücüsü oyun çözünürlüklerini MAME’in oyun listesinden (mame.XML) alıyor. Ancak 0.162 sürümünden itibaren bu listenin formatında MAME yazarları bir değişikliğe gitti, ve yeni format CRT Emudriver tarafından tanınamıyor. Bu sebeple oyunları daha güncel MAME sürümlerinde oynayacak olsanız bile CRT Emudriver ayarlarının yapılabilmesi için 0.161 veya daha eski bir sürümü kullanıp ayarları yaptıktan sonra güncel bir sürümle değiştirmek gerekiyor. Ben hem ayarlar hem de oyunlar için 0.160 sürümünü kullanıyorum, bir sorun yaşamadım.
NOT: 64-bit işletim sistemi kullanıyorsanız performans artışı için mutlaka 64-bit MAME sürümü kullanın.
KURULUM ADIMLARI:1- Orijinal MAME sitesinden 0.160 sürümü indiriyoruz. (
https://github.com/mamedev/mame/releases/download/mame0160/mame0160b.exe )
2- GroovyMAME 0.160 sürümünü indiriyoruz (
https://54c0ab1f0b10beedc11517491db5e9770a1c66c6.googledrive.com/host/0B5iMjDor3P__aEFpcVNkVW5jbEE/v0.160_015g/groovymame64_0160.015g.7z)
3- Orijinal MAME sürümünü istediğimiz bir klasöre açıyoruz (mesela D:\MAME olsun)
4- Açtığımız klasördeki orijinal mame.exe dosyasını siliyoruz.
5- İndirdiğimiz groovyMAME dosyasını açıyoruz, içinden mame64.exe çıkacak. Bunu az önce orijinal MAME dosyalarını açtığımız MAME klasörüne atıyoruz.
6- D:\MAME\ini vedC:\MAME\ini\source klasörlerini yaratıyoruz. Bu klasörler daha sonra gerekirse oyuna özgü ayarların yapılacağı .ini dosyaları için kullanılacak.
7- Komut satırı (command prompt) açıp MAME klasörüne geliyoruz (komut satırını açtıktan sonra sırayla “D:” ve “cd mame” komutlarını vererek.)
8- “Mame64.exe –cc” komutunu veriyoruz. Böylece mame ayar dosyası olan “MAME.INI” aynı klasörde yaratılmış olacak.
Böylece groovyMAME kurulumunu da tamamladık. Şimdi ayarlara geçiyoruz. Önce CRT Emudriver ayarlarıyla başlıyoruz.
1- CRT Emudriver dosyalarının içerisinde Arcade_OSD.exe VMMMAker.exe isimli iki tane program var. Bu programlardan Arcade_OSD’yi çalıştırıyoruz. Eğer CRT Emudriver kurulumunu doğru gerçekleştirmişsek aşağıdaki gibi bir ekran bizi karşılayacak.

2- Daha sonra Video Modes bölümüe giriyoruz. Aşağıdaki gibi çeşitli 15 kHz çözünürlükleri görüyor olmamız lazım (henüz MAME üzerinden otomatik video modlarını almadık, ancak CRT emudriver varsayılan olarak çeşitli 15kHz video modları yüklü olarak geliyor test amaçlı)
Eğer bu custom çözünürlükleri göremiyorsak CRT emudriver düzgün yüklenmemiş demektir, kaldırıp baştan tekrar kuruyor ve tekrar kontrol ediyoruz.
3- Çözünürlüklerin yüklü olduğunu gördükten sonra Arcade_OSD’den çıkıyoruz. Sonra saatin yanındaki Quickres (galaga ikonu) sağ tıklayarak 640x480 60Hz’i seçiyoruz. Bunu seçer seçmez bilgisayara bağlı olan VGA monitörümüzde OUT OF SYNC, UNSUPPORTED MODE v.s. gibi bir hata alarak görüntüyü kaybetmiş olmamız gerekiyor. Eğer durum böyleyse bilgisayara dokunmadan VGA monitörümüzü çıkarıyor ve ilgili adaptörlerle (vga-scart, vga-arcade monitor v.s.) arcade monitör/TV mizi ekran kartına bağlıyor ve arcade monitör/televizyonu açıyoruz.
4- Televizyonu açtığımızda geometri ayarları istediğimiz gibi olmasa da (muhtemelen ciddi bir overscan olacaktır eğer servis menüsü ile oynanmadıysa daha önce) 640x480 60i modda windows masaüstünü görebiliyor olmamız lazım. Bu noktada geometri ayarlarına girişmeden önce CRT EMUDriver ayarlarını yapmayı öneriyorum.
NOT: Bilgisayar yeniden başlatılırsa BIOS ve windows boot ekranları standart 31 kHz frekansta olacağı için TV/arcade monitörünüz zarar görebilir. Bunun için kullandığınız scart dönüştürücüde 15 kHz üzeri sinyal geldiğinde V/H sync sinyalini kesen veya scandoubling yapan bir mod yoksa boot anında televizyonu kapalı tutmanız önerilir. Calamity’nin HD4xxx serisi için bios ve açılış ekranlarını da 15 khz’e modlayan bir video bios modlama programı da var, Hd4xxx serisi bir ekran kartına sahipseniz alternatif olarak bu da düşünülebilir. Ancak bu durumda da normal monitörle bir daha bios ve boot ekranlarından görüntü alamayacağınızı da belirtmek isterim.
5- İlk önce ekran kartımızın low dot clock sorunu var mı yok mu onu test edeceğiz. Biraz önce bahsettiğim CRT Emudriver içerisinde yer alan Arcade_OSD programını tekrar çalıştırıyoruz ve video modes bölümüne giriyoruz. Burada yer alan çözünürlüklerden mesela en üstteki 240X160’ı seçip Enter’a basıyoruz. Karşımıza test ekranının gelmiş olması lazım. Eğer görüntü düzgünse, yani herhangi bir karıncalanma, görüntüde kırıklık yada hiç görüntü alamama v.s. gibi bir sorun yoksa dotclock sorunumuz yok demektir. Eğer dotclock sorunumuz yoksa aşağıdaki adımı atlıyoruz.
6- Esc tuşuna basıp test modundan çıktıktan sonra sırasıyla küçükten (en üstten) başlayarak artan çözünürlükleri test ediyoruz (gerekirse ikişer üçer atlayarak da yapabilirsiniz bu aşamayı) Bir noktadan sonra artan çözünürlükle birlikte görüntüdeki sorunların git gide azaldığını ve bir noktadan sonra da tamamen kaybolduğunu göreceksiniz. İşte bu sorunların kaybolduğu çözünürlüğün test ekranındayken “Edit modeline” bölümüne girip yukarıda yazan dotclock değerini (x.xxx MHz gibi bir sayı görmeniz gerekiyor) bir yere not edin, ileride lazım olacak. Tahminen 6-8 MHz arasında bir değer olacaktır bu.
7- CRT Emudriver sürücülerinin yer aldığı, Arcade_OSD ve VMMAker.exe’nin yer aldığı klasörde VMMaker.ini dosyası var, onu notepad ile açıyoruz.
8- VMMaker.ini dosyasını kendi sistemimize göre aşağıdaki şekilde düzenliyoruz.
- MameExe = D:\MAME\MAME64.exe Buraya MAME EXE dosyamızın yer aldığı klasörü ve exe dosyasının tam yolunu yazıyoruz.
- IniPath = D:\MAME\INI Buraya oyuna özgü ayarların konfigürasyon dosyalarının yer alacağı INI klasörünün tam yolunu yazıyoruz.
- ListFromXML = 1 Video modlarının MAME.xml dosyasından otomatik olarak alınması için 1 olarak ayarlanmalı.
- GenerateXML = 1 Video modlarının alınacağı MAME.XML dosyasının yaratılması için 1 olarak ayarlanmalıdır. Daha önceden bu dosya yaratılmışsa birdaha zaman kaybetmemek için 0’a alınabilir, ancak ben 1 de kalmasını öneriyorum.
- OnlyListMain = 0 Sadece MameMain.txt dosyasında yer alan oyunlar için modları yaratır. Biz tüm oyunlar için istediğimizden ayarı 0’a çekiyoruz.
- GenerateInis=0 Otomatik çözünürlük değişimi yapamayan bir MAME sürümü (groovymame dışındakiler mesela) kullanmanız durumunda her oyun için o oyunun hangi video moduna sahip olduğunu tanımlama amaçlı .ini dosyalarını yaratır. GroovyMAME için gereksiz ve olmaması gerekendir, o yüzden mutlaka 0 olarak ayarlanmalı.
-SDLMAme = 0 SDLMame için özel ayarları kullanmak için. Kullanmadığımız için 0 olarak ayarlanmalı.
- MonitorHorizontal = 1 Monitörümüz yataysa 1, dikey ise 0 olarak ayarlıyoruz.
- RotatingDesktop=0 Dikey monitör kullanımında otomatik olarak masaüstünün de dönmesi için. Yatay monitör kullanımında 0 olarak ayarlanmalı.
-VerticalAspect = 4:3 4:3 monitör/TV kullandığımız için 4:3 (dikey monitör kullanıyorsak 3:4) olarak ayarlanmalı.
-MonitorType=CUSTOM Ön tanımlı bazı arcade monitörlere göre ayarlar olmasına rağmen bu monitörlerden birine sahip değilseniz ayarı CUSTOM olarak bırakmak en iyisi. Desteklenen ayarlar ise:
- MonitorType = "GENERIC" Standard 15-kHz monitor (15.7 kHz)
- MonitorType = "NTSC" Standard 15-kHz-only NTSC CRT TVs
- MonitorType = "PAL" Standard 15-kHz-only PAL CRT TVs
- MonitorType = "CGA" Standard resolution "CGA" monitor (15.2-15.7 kHz)
- MonitorType = "EGA" Medium resolution "EGA" monitor (24.9 kHz)
- MonitorType = "VGA" High resolution "VGA" monitor (31.5 kHz)
- MonitorType = "MULTI" Multi-sync CRT PC monitors (54-82 kHz)
- MonitorType = "D9800" Wells Gardner D9800, D9400 (15-38 kHz)
- MonitorType = "D9200" Wells Gardner D9200 (15-38 kHz)
- MonitorType = "H9110" Hantarex MTC 9110 (15.6-16.7 kHz)
Not: PAL TV/ NTSC TV ayarı PAL ve NTSC tarama frekansları haricinde başka hiçbir modu desteklemeyen televizyonlar için. Çoğu televizyonun böyle bir gereksinimi yoktur. Ayrıca böyle bir televizyona sahipsek zaten arcade monitör olarak kullanmak için ideal olmayacaktır. Bu durumda alternatif bir televizyon kullanmak en güzeli.
-Monitor_specsX (X 0 ile 6 arasında) : Bir önceki ayarda monitortype custom olarak ayarlanmışsa kullanacağımız monitörün özelliklerini buraya elle giriyoruz. Varsayılan 15 Khz arcade monitör ve TV için aşağıdaki ayar uygundur.
monitor_specs_0 = "15625-16200, 49.50-65.00, 2.000, 4.700, 8.000, 0.064, 0.160, 1.056, 0, 0, 288, 400"
Eğer üst frekanslarda biraz daha esnek monitör yada TV’miz varsa aşağıdaki ayarı kullanabiliriz (mesela Sony trinitron’lar 16.5 kHz de görüntü veriyor ancak ekranın üst kısmında görüntü geometrik olarak bozuk oluyor)
monitor_specs_0 = "15625-16500, 49.50-65.00, 2.000, 4.700, 8.000, 0.064, 0.192, 1.024, 0, 0, 288, 448"
Eğer dual-sync monitörümüz varsa her aralık için aşağıdaki gibi 2 adet ayar girmemiz gerekiyor.
monitor_specs_0 = "15625-16200, 49.50-65.00, 2.000, 4.700, 8.000, 0.064, 0.192, 1.024, 0, 0, 288, 448"
monitor_specs_1 = "24960-24960, 49.50-65.00, 0.800, 4.000, 3.200, 0.080, 0.200, 1.000, 0, 0, 400, 768"
Benzer şekilde trisync monitör için:
monitor_specs_0 = "15625-16200, 49.50-65.00, 2.000, 4.700, 8.000, 0.064, 0.192, 1.024, 0, 0, 288, 448
monitor_specs_1 = "24960-24960, 49.50-65.00, 0.800, 4.000, 3.200, 0.080, 0.200, 1.000, 0, 0, 400, 768
monitor_specs_2 = "31400-31500, 49.50-65.00, 0.940, 3.770, 1.890, 0.349, 0.064, 1.017, 0, 0, 512, 0
Eğer 16 küsür kHz leri hiç desteklemeyen bir monitöre sahipsek bir önceki monitortype ayarından GENERIC olarak ayar yapıyor veya alternatif olarak aşağıdaki ayarı giriyoruz.
monitor_specs_0 = "15625-15750, 49.50-65.00, 2.000, 4.700, 8.000, 0.064, 0.192, 1.024, 0, 0, 288, 448"
İnternette daha farklı (özellikle belirli marka-model arcade monitörlere göre) ayarların yer aldığı sayfalar mevcut. Eğer böyle bir monitöre sahipseniz monitöre özgü ayarı girerek en iyi geometri performansını alabilmeniz mümkün.
-Totalmodes=120 Burada ne kadar video modu tanımlanabileceğini belirtiyoruz. 32-bit radeon 6.5 sürücüleri 200 mod, diğerleri 120 mod destekliyor ancak güvenli tarafta kalmak adına ben hangi sürücü olursa olsun 120 olarak kalmasını öneriyorum.
-Aşağıdaki ayarları ayrıntılı anlatmıyorum, olduğu gibi bırakalım.
Only32BPPModes = 0
ModeTableMethod_Custom = 0
ModeTableMethod_XML = 1
XresMin_XML = 240
YresMin_XML = 240
YresRound_XML = 4
XresMin_Custom = 240
YresMin_Custom = 160
YresRound_Custom = 0
- DotClockMin = 0 Bu ayar çok önemli. Eğer ekran kartımızda minimum dot clock sınırlaması yok ise 0 olarak ayarlanmalı. Eğer varsa, 6. Adımda gerçekleştirdiğimiz testte not ettiğimiz dotclock değerini buraya yazıyoruz. Böylece çözünürlükler hesaplanırken bu dotclock değerinin altında olan çözünürlükler dotclock’ı limitten aşağı indirmemek amacıyla yatay çözünürlüğü katlanarak hesaplanacak ve groovymame’de bu durumu bildiği için oyunu açarken ona göre uygun modda açacak.
-Aşağıdaki ayarlar da varsayılan değerlerinde kalmalı.
Iterations = 0
VFreqLabelx10 = 0
DisplayName = "\\.\DISPLAY1"
DriverPath = ".\Driver\"
UpdateRegistry = 1
AnyCatalyst = 0
-UpdateDriver = 0 Bu ayar 1 olarak ayarlanırsa sürücü dosyaları içerisine hesaplanan video modlarını otomatik olarak gömüyor ve bir daha bu sürücü kurulursa ayarlar otomatik olarak tekrar uğraşmadan yüklenmiş oluyor. Sorunsuz ayarları bulduktan sonra 1 seçeneği ile tekrar çalıştırıp modları sürücüye eklemek güzel olabilir.
9- VMMaker.exe dosyasını çalıştırıyoruz (Windows 7’de yönetici modunda). Aşağıdaki ekran gelmeli.

10- Video modu ekleme işlemi başarıyla tamamlandıktan sonra windows’u yeniden başlatıyoruz.
