Peki bu ayar işi bu şekilde bitti mi? Hayır
Elbette şimdi gelelim shooter çubuğunu ucunu tam topun ortasına gelecek şekilde hizalamak önemli. Bu şekilde çubuğun geri çektiğinizde üzerindeki yayda depolanan potansiyel enerjinin bıraktığınızda topa maksimum kinetik enerji olarak aktarılmasını sağlamak için topun tam ortasına vurması lazım, burası zaten mantıklı...
Bu şekilde yaptığım denemelerde çubuğu geri çekip topa vurunca top hızlanıyordu evet ancak öyle videolarda gördüğüm bir hızla shooter alanını da terk etmiyordu.
Bir de bu oyunda olmasa da bazı pinball'larda "skill shot" denilen bir konu var. Skill Shot, topa ilk vurduğunuzda shoter çubuğunu öyle bir ayarda çekip bırakıyorsunuz ki top oyun alanına "shooter lane" denilen yolun en sonundan girmek yerine yolun belli bir yerindeki açıklıktan girip oradaki bir bonus mekanizmasını (örneğin bir switch) tetikliyor ve siz skill shot bonus alıyorsunuz. Bunu yapabilmeniz için shooter çubuğunu öyle sonuna kadar gerip bırakmıyorsunuz.
Bu shooter kapağının üzerindeki üçgen semboller de süs değilmiş sizin çubuğu görüp ona göre geri çekmenizi sağlayan bir tür göstergeymiş
Neyse, bizim Elvira'nın tasarımında böyle bir skill shot özelliği yok deniyor. Ancak topun yolun yarısında oyun alanına girebileceği bir yer var. Oradan topu düşürürsek herhangi bir hedefi vurduğumuzda ekstra bir puan alıyormuyuz onu da henüz bilmiyorum. Yine de benim top şu anki shooter ayarıyla bile oyun alanının sonuna çok da hızlı ulaşmıyor, bunu biliyorum sadece...
Bu kadar laf ebeliğimden anlayacağınız üzere bunun da bir ayarı bir de üç kağıdı varmış
Öncelikle topun shooter lane'e oturduğu yer topun kabine geri düşmesini engelliyor demiştim hatırlarsanız. kapağın topu tutan yüzeyi özellikle kapağın geri kalanına kaynaklanmamış (burayı aklınızda tutun). Top o yüzeydeki açıklığın önüne oturduğunda aslında shooter çubuğunun ucundaki kauçuk koruyucuya dayanarak duruyor (burayı da aklınızda tutun).
Siz shooter çubuğunu geri çekince top hafif geri geliyor ve shooter kapağının bu "kaynaklanmamış" yüzeyindeki açıklığa oturuyor.
Fotoğraflarda pek anlaşılmıyor olabilir ancak burada 3-4 mm bir fark var. Yani çubuğu geri çekince top 3-4 mm geri kayıyor. Bu istenen ayar aslında. Bunu sağlayabilmek için;
1) Shooter kapağının o "kaynaklanmamış" yüzeyini elinizle hafif geri eğritiyormuşsunuz. Eğer top çok hızlı çıkış yapıyorsa da metal yüzeyi ileri eğriltmeniz gerekiyormuş. Diyeceksiniz ki "ne kadar hızlı o kadar iyi" değil mi? Hayır. Topun aşırı hizlı olması olası hasar ve aşınma olasını artıracağından bunun ayarında olması lazım.
2) Şimdi gelelim bahsettiğim üç kağıda;
Eğer kapağı çok fazla eğriltmek işinize gelmiyorsa veya yeterli hızlı vuruşa ulaşabilmek için metalde ancak bariz bir deformasyona sebep olacak kadar bir eğrilik yapmanız gerekiyorsa 0 zaman alternatif/tamamlayıcı bir ayar olarak çubuğu biraz daha ileri (1-2 mm) uzatmanız gerekiyor. Nasıl mı? Çubuğun boyu sabit ve mekanizmada çubuğu ileri ittirebilecek herhangi bir ayar vidası yok.
Çözüm;
a) Çubuk ve yayların üzerinde konumlandığı şaft ekseninde muhtelif pullar var. Bunlardan bazılarını çıkartmak/eklemek. Bunu yapabilmek içim tüm shooter mekanizmasının sökülmesi ve geri toplanması gerekiyor haliyle. Çok zor değil ama hem bir saat bununla uğraşmak istemedim hem de o kadar uğraşıp denkleştirdiğim hizalamamı da kaybetmek istemiyordum...
b) Çubuğun önündeki kauçuk koruyucunun içine bir kaç tane pul koymak
Bana bu daha kolay geldi işin açıkçası
Hem shooter hizalamamı da bozmamı gerektirmeyecek bir yöntem.
Bunun için shooter mekanizmasını sökmeden sadece çubuğun ucundaki kauçuğu çekip çıkartıyorsunuz.
Kauçuk koruyucunun içine 1-2 tane (artık duruma göre kaç tanesi işinize geliyorsa) metal pul koyuyorsunuz (somun bile koyan varmış bu arada) ve kauçuk koruyucu geri takıyorsunuz.
Bu sayede çubuk 1-2 mm daha uzamış oluyor ve topa ettiği yer ile topun geri çekildiği mesafe de 1-2 mm daha uzamış oluyor.
Bu şekilde ayarlama yaptıktan sonra top şimdi gözüme güzel gözüken bir hızda oyun alanına girebiliyor. Üstelik çubuğu da öyle sonuna kadar asılıp geri çekmem gerekmeden. Tabi yolun sonunda elimle tutuyorum topu
yoksa oyun alanında herhangi bir koruyucu henüz monte etmediğinden top oyun alanındaki ampulleri çat çut kırar
Yani lafla anlatması çok uzun sürdü kusura bakmayın ama bu kadar bilgi toplayıp uğraştıktan sonra tecrübemi referans olması amacıyla paylaşmak istedim. Haa bu ince detay pinball shooter ayarlaması bilgisi hayatınızın neresinde ne şekilde karşınıza çıkar onu bilemem
Neyse, bu ayarlardan bittikten sonra apron kısmı tamamlanmış oldu...
Haa unutmadan bir detay daha!!!
Pinball oyun alanının altına erişebilmek için apron kapağından tutup kaldırıyorsunuz. Ama içeride top unutmamanız lazım!!! Yoksa toplar oyun alanına düşüp bir şeyleri kırabilir (denendi maalesef
ancak bereket henüz kıracağı plastikler vs monte edilmemişti)