Merhaba, Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya üye olun.

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz

  Gelişmiş Arama
insanın içinde varsa, commodore.gen.tr açığa çıkarır bunu.. bir nevi retro olaylarının dolunayıyız.(Arda)
commodore.gen.trArcade Sistemler ve Oyun KonsollarıOyun Konsolları[MOD] Atari 5200 tamirat, video mod, power mod
Sayfa: [1] 2 3 4   Aşağı git
Yazdır
Gönderen Konu: [MOD] Atari 5200 tamirat, video mod, power mod  (Okunma Sayısı 11220 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.007



Üyelik Bilgileri
« : Ağustos 31, 2016, 21:15:37 ÖS »

Selamlar arkadaşlar. Bir süredir işlerimin yoğunluğundan pinball projesine ara vermiştim. Retro namına odada sağa sola bakarken gözüm taşındıktan sonra rafın en üstüne öylece koyduğum Atari 5200'e kaydı. Bu konsol bana yaklaşık bir sene kadar önce hediye edilmişti ve o zamandan beri deneme fırsatım olmamıştı. Hazır pinball restorasyon projem için yurt dışından sipariş verdiğim kalan son malzemeleri de beklerken uzun zamandar beri yatmakta olan bu konsola el atayım bari dedim



Bu konsolu hediye edildiğinden beri bir ara kısaca çalıştırmaya niyetlenmiş ve başarılı olamayıp o zamanki işlerimin yoğunluğundan sonraya bırakmıştım. O zamanki tecrübelerimi de biraz hatırlayarak yeniden konuya daldım. Elimdeki bu model 4-port denilen ilk (ve tercih edilen) modeli. Bu modelin tercih edilmesi içerdiği BIOS ile tüm Atari 5200 oyunlarının oynanabilmesi (2-port modelin stok BIOS'u ile bazı oyunlar oynanamıyormuş.).

Bu arada bir Atari 5200 4-port'u yakından görmemiş olanlar için söyliyeyim, bu konsol DEVASA!!! Yani o kadar büyük ki karşılaştırma yapabilmeniz için elimdeki Atari 2600 Jr ile birlikte bir fotosunu aşağıda görebilirsiniz.



Ancak bu modele en basitinden güç verip çalıştırabilmek için gerçekten büyük efor sarfettim. Bu kadar basit bir şey için neden bu kadar kafa patlattın diyebilirsiniz, anlatayım;

Bu konsolun RF kablosu bildiğiniz Atari 2600'ler gibi konsolun içinden çıkıyor. Power düğmesi gayet görünür bir yerde. Joystick portları da kabak gibi ortada, elinizde orijinal adaptörü de var (110v) bir de TV'ye takılan bir RF switchbox. Buraya kadar herşey normal gibi ancak konsolu elinize alıp yaklaşık 1 saat incelemenize rağmen adaptörün gireceği jak'ı bulamıyorsunuz Kahkaha

"Yav ben mi geri zekalıyım" diye defalarca gidip gelip konsolu yeniden elime defalarca aldım ama nafile, adaptör giriş jak'ını bulamıyorum... Sonra pes edip utana sıkıla konuyu Google'a sordum mahçup bir dille "How to power Atari 5200" gibisinden.

Okuyunca bunun benim gibi Atari 5200 cahilleri arasında oldukça sık yaşanan bir sorun olduğunu anladım. Meğerse, adaptör RF switchbox'a takılıyormuş ve Atari 5200 kendisinden çıkan RF kablo üzerinden hem besleniyormuş hem de aynı kablo üzerinden RF görüntü sinyalini iletiyormuş. E pes doğrusu dedim



Bu şekilde sonunda powerı konsola verebilmiş oldum. Gülmeyin, bu gerçekten çok aptalca ancak retro konusunda ne kadar tecrübeli olursanız olun bu hobide hala sizi şaşırtabilecek bir şeylerin olduğunu gösteren zevkli bir deneyim oldu



Kısa bir RF aramasından sonra görüntüyü de yakaladım. Gayet net bir RF görüntüsü olması beni sevindirdi ancak sorunlar daha yeni başlıyordu...

« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:36:20 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.007



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #1 : Ağustos 31, 2016, 22:08:23 ÖS »

Konsolun RF video görüntüsü gayet güzel ancak ses sanki herhangi bir kanal yokmuş gibi statik bir hışırtıdan ibaret. Konuyu biraz araştırınca olası problemleri tespit ettim;

a) Ses'in üretildiği POKEY çipi arızası
b) Ses çıkış katındaki özel "polystyrene" kondansatörler
c) Sesin iletildiği RF alt taşıyıcı sinyal frekans ayarı

Bu üç konuyu da derinlemesine inceleyebilmek adına konsolu açmam gerekti. Neyse ki konsolu açmak adaptör bağlamak kadar komplik değilmiş

Konsolu yatırdığımda etiketi gözden geçiriyorum. Buradaki bir bilgi Atari 5200'ün (başarısız) tarihçesine kısa bir ışık tutuyor.



"MADE IN U.S.A" yazısı bir klasik Atari 2600'ü çok daha kıymetli yaparken (Sunnyvale California) bir Atari 5200 için sıradan bir detay. Nedenmi derseniz, konsol Amerika'da ilk defa çıktığında piyasada umulan başarıyı gösteremiyor ve daha dünya lansmanı yapılmadan üretimden kaldırılıyor. Dolayısıyla dünyadaki tüm Atari 5200'ler "Made in USA" Bu konsolun PAL (veya başka bölge) versiyonu yok...

Neyse, bu kısa tarihçeden sonra işimize bakalım. Konsolu ters yatırdığımızda altında RF kablosunun sarılabildiği bir bölme olduğunu görebiliyoruz. Bu oldukça güzel bir detay bence...



7 adet vidayı söktüğümüzde üst kapak oldukça rahat bir şekilde ayrılıyor ve bizi konsolun içindeki RF kalkanı (RF Shield) karşılıyor.



Daha önce orijinal Atari 2600 sökenler bilirler bu RF kalkanı altlı üstlü birbirlerine vida değil metal uzantılarının "bükülmesi" ile birleştirilmişlerdir ve bu devasa RF kalkanındaki tüm bükülmüş metal tutucuları düzleyip metali eğip bükmeden çıkartabilmek için oldukça zaman harcadım... Neyse sonunda üst metal korumayı da ayırınca PCB'nin tüm bileşenleri ortaya çıkıyor...



Sol üst köşede CO14806 (Pause özelliği eklenmiş bir 6502 işlemci)
sağ üst tarafta CO12296 ANTIC çipi, sağ alt tarafta GTIA (Video çıkışından sorumlu çip) ve sol alt köşede de meşhur POKEY çipi (Ses, klavye, joystick portlardan sorumlu çip) bulunuyor.

« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:42:22 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.007



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #2 : Ağustos 31, 2016, 22:32:09 ÖS »

POKEY çipini deneyecek yedek bir çipim yok ancak internetteki AV mod yazılarında sesin nereden alınabileceğini bulup ...



... bir hoparlöre bağladım. Bu şekilde hoparlörden çok da yükseltilmemiş olsa da oyunun sesini duyabildim. Yani sorun POKEY çipinde değilmiş...



« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:42:32 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

LW3D
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 10.170


Günü Kurtaran Avam Hiooargggh :)


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #3 : Ağustos 31, 2016, 22:52:59 ÖS »

güzel...
Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.007



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #4 : Ağustos 31, 2016, 23:43:07 ÖS »

İkinci opsiyon 820pF polistren kondansatörler. (Fotodaki turuncu bobinin hemen sağındaki 2 adet şeffaf plastik kondansatör)



Bu kondansatörleri günümüzde öyle sıradan elektronik malzeme satan dükkanlarda bulmak kolay değil. Bu malzemenin karakteristik özelliklerinden ötürü özellikle Hi-fi sistemler için yedek parça satanlarda bulunabiliyor.

Ya da, bir başka Atari 2600'de

Elimdeki yedek parçalık Atari 2600'ün kondansatörlerini söküp denedim. Sonmuç yine aynı, ses yok.

Üçüncü opsiyon ise ses sinyalini RF ile gönderen alt taşıyıcı sinyali oluşturan bölgedeki ayarlanabilir bobin ile (turuncu bobin) oynamak.

Bu bobin ile bazen NTSC konsolların RF üzerinden gelen sesini yerine getirebiliyor (Elimdki NTSC Intellivision'da da benzer bir sorun vardı ve o bobin ile hafifçe oynayınca sorun çözülmüştü)

Bu bobin ile oynamak da sorunu çözmedi. Son çare olarak bir Atari 7800 program geliştirme kitapçığında NTSC Atari 7800'ün sesini PAL bölge TV'lerinde duyabilmek için ayarlanabilir bobinin hemen yanındaki sabit bobini 1uH'lik bir bobin ile değiştirmeyi öneriyordu. Ben de bendeki kondansatörlerini kullandığım PAL Atari 2600'ün ilgili 1uH'lik bobini kullandım.




Bu düzenekte tamamen hışırtı olan sesi bir nebze sesin ahenkine göre değişen bir parazit haline getirebildim ama ötesi olamadı maalesef...

Konu aslında teorik olarak "multi" bölge (NTSC/PAL) olan televizyonların aslında sadece video devrelerinin bu özellikte olduğu, RF kablosunun bağlandığı de-modülerlerinin ise çoğunlukla sadece satıldıkları bölgenin sistemini desteklemeleriymiş (Sony'nin bazı modellerinde bu özellik varmış). Bu yüzden benim TV'lerde NTSC'de olsa renkli görüntü alabilmeme rağmen RF üzerinden gelen sesin alt taşıyıcı frekansı evdeki hiçbir TV tarafından çözülemedi maalesef

Çözüm ne derseniz;

a) RF üzerinden multi bölge desteği veren bir TV bulmak
b) Bir multi bölge RF de-modülatör bulmak (örn. AverTV Box vs benzeri)
c) AV mod

Neyse istemesem de (ki konsol modlamayı sevmem) tam da sorun bir AV mod'un gerekliliğine doğru kendini göstermeye başladığında bir anda Atari 5200'ün görüntüsü gitti


« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:42:46 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

LW3D
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 10.170


Günü Kurtaran Avam Hiooargggh :)


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #5 : Ağustos 31, 2016, 23:50:38 ÖS »

hobaaa... macera filmi gibi...Korku filmine dönüşmez umarım
Logged

i_r_on
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 2.857



Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #6 : Ağustos 31, 2016, 23:53:00 ÖS »

Katil kesin uşak çıkacak :p
Logged

Every imagination is one's self reflection but not every self reflection is imagination. <I.R.on - 2001>

twitter | blog
yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.007



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #7 : Ağustos 31, 2016, 23:58:45 ÖS »

Sorun eski güç kaynağındanmı yoksa kondansatörleri vs değiştirmek için PCB'yi açık tutarken bir şekilde elim power düğmesine çarptı ve bir yerlerde kısa devre mi oluştu tam olarak bilemiyorum. Ama Atari 5200'ü net olarak aldık elimize

Genelde bu tür eski konsollar ve bilgisayarlarda sabit renkli böyle düz ekran alıyorsanız sebebi kuvvetle muhtemel ya arızalı bir RAM, BIOS veya CPU'dan ötürü sistemin en basit şekliyle bile açılamaması ancak analog video devrelerinin çalışmaya devam etmesidir.

Aslında elimde deneme yapmak için kullanabileceğim Atari 400 veya 800XL bilgisayar olsaymış çiplerini kullanabilirmişim zira Atari 5200 mimari olarak bu 8-bit Atari bilgisayarların konsol türevinden başka bir şey değilmiş.

Forumları araştırınca Amerika'da hala 40 senedir Atari servisi faaliyetini sürdüren "best electronics" firmasından CPU, POKEY, GTIA, ANTIC ve bir kaç tane de RAM siparişi vererek konuyu muhtemel 1 ay sonra açmak üzere tekrardan rafa kaldırdım.

Ama şaşkınlık verici şekilde daha 1 hafta geçmeden ofise bir kutu geldi. Adamlar Fedex vs ile bile göndermemelerine rağmen bir şekilde jet hızıyla siparişim gelmişti Kahkaha

Adamların gönderdiği çipler inanılmaz güzel paketlenmiş ve orijinalliklerini belirtmek üzere hepsinin altında hologram vardı



Neyse, ilk iş CO14806 kodlu "özel" 6502 işlemciyi değiştirdim.



Ve aynen şak diye görüntü geldi...



Ama yine de başa dönmüş oldum. Ses sorunu devam ediyordu...
« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:42:58 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.007



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #8 : Eylül 01, 2016, 00:04:54 ÖÖ »

Bu arada Amerika'dan siparişim geldikten sonra günün sabahı AV mod için malzeme almak için Ulus Konya sokağa gittim. Oraya giderken de arkadaşlardan artık Cumartesi öğleden sonraları açılmaya başladığını öğrendiğim bit pazarına da bi uğrayayım dedim.

Yani arasan bulamazsın, 10 TL'ye bi Atari 800XL buldum. Pazarlıkla 7 TL'ye aldım

Ulen dedim ben siparişi vermeden neredeydin sen Kahkaha

Neyse onun da ufak tefek sorunları vardı, onu da temizledim, tamir ettim çalıştırıp koydum köşeye. En azından yamyamlık yapıp bir Atari tamir etmek için diğer atari'yi bozmamış oldum

Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.007



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #9 : Eylül 01, 2016, 00:19:01 ÖÖ »

Neyse, AV mod kaçınılmaz olunca ben de Atariage forumlarındaki oldukça başarılı sonuçlar veren low_budget nickli elemanın modunu yapmaya karar verdim. Bu modun devre şeması ve PCB tasarımı ortalıkta pek kullanıcı dostu formatlarda bulunmuyordu. Bu yüzden işe devre şemasını forumdaki resimlerden bakıp (aşağıdaki resim) ExpressPCB de dosyasını oluşturdum ve PCB tasarımı yaptım.



Önce elle tek bir adet yapayım dedim. Sonra artık alışkanlıktanmıdır nedir ben delikli plakete baktım o bana baktı, hiç içimden gelmedi artık spagetti gibi devre yapmak. Ve koyuldum PCB yapmaya.

İşe önce PCB tasarımını asetatlara basarak başladım.



Daha iyi sonuç almak için asetatlardan 2 şer kat basıp hizaladım. Bu sayede siyah alanlar çok daha iyi siyah olduğundan ışık geçirgenlikleri daha az oluyor ve foto duyarlı filmde görüntü daha iyi oluşuyor.



Bu arada FMS6400 denen S-video ve composite video entegresi yüzey montaj (surface mount) olduğundan ve GTIA çipinden alınan 4 seviye Luma, Chroma ve sync sinyallerinin hatları için çift taraflı PCB üretmem gerekiyordu. Bu yüzden klasik "zarf" tekniği ile her iki yüzü birbiri ile uyumlu hizalayarak asetat şablonumu hazırladım.

« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:43:07 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.007



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #10 : Eylül 01, 2016, 00:28:38 ÖÖ »

Asetat şablonları hazırladıktan sonra sıra geldi pozlamaya. Emektar pozlama çantamı raftan indirdim



Aliexpresten uzun zaman önce aldığım foto duyarlı kuru filmlerle kapladığım bakır plaketleri pozlama kutusuna yerleştirdim. Filimlerin rengi geçen zamandan ötürü biraz morarmaya başlamış ve kırışıklıklar oluşmaya başlamıştı ancak hala iş görür vaziyetteydi...



Pozlama sonrası banyodan sonra plaketler asit banyosunda hazır hale geldi. Kuru filmin bazı özürlü yerlerini stabilo kalemle düzelttim.



Sonra plaketleri asit banyosunda erittim...



Son olarak kalan kuru filmi çıkartmak için plaketleri Sodyum Hidroksit (lavaboaç) banyosuna bıraktım.



1-2 dakika içinde kuru film gevşemeye başladı.



15-20 dk sonra kuru film tamamen temizlendi...



PCB'Ler soldermask kaplamaya hazır

« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:43:16 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.007



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #11 : Eylül 01, 2016, 00:46:08 ÖÖ »

Soldermask için de hatları çıkartmak için kullandığıma benzer ama daha sağlam (ve dah apahalı) özel bir başka bir film var; Dynamask. Bundan son baktığımda aliexpress'de satılmıyordu. Sanırım ebay'de satılıyor. Neyse, elimde yeterince stok vardı.

Yine aynı şekilde plaketleri bu film ile tekrardan kaplıyoruz ve bu sefer sadece lehim noktalarını içeren ayrı bir set asetat şablon kullanarak plaketleri 2dk pozluyoruz.



Daha sonra plaketleri 1 saat karanlıkta bırakıyoruz (Burası önemli) sonra banyo çözeltisine atıyoruz (1lt suya 10 gr sodyum karbonat).



Fırça yardımıyla lehim noktalarının eriyip kaybolduğunu görüyoruz.



Son olarak plaketleri bolca suyla musluk altında yıkadıktan sonra 45 dk UV ışık altında kürlüyoruz.



Plaketlerimiz soldermask ile de kaplanmış oldu



Bu soldermask olayını çok seviyorum ev yapımı dandik PCB'yi bile profesyonel gösteriyor Kahkaha

« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:43:40 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.007



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #12 : Eylül 01, 2016, 00:56:27 ÖÖ »

Şimdi sıra PCB'leri delmeye geldi.



Sonraki aşama kesim...





Ve kesim sonrası kenarları da eğelemek iyi oluyor (Fiberglass kesiği ve ince bakır kıymığı ile uğraşmak istemiyorsanız tabii )

Ve işte PCB'lerimiz sonunda hazır... Kahkaha



Neden 1 tane yapmak dururken 8 tane yaptın derseniz gördüğünüz üzere 1 tane yapmakla 8 tane yapmak arasında işlemsel ve zamansal olarak pek bi fark yok. Belki bir başka retrosever'in de ihtiyacı olur diye kenarda dururlar.

"Öfff amma uğraştırıyor bu Evde PCB üretme işi" diyor insan bazen. Ancak kendi işini kendin görmek prensibi çerçevesinde zevkli bir uğraş Özlemişim. Uzun zamandır yapmıyordum. Aslında üşenmesem de bi ara yeni bi set SCARTCADE PCB'si üretsem, hala tek tük SCARTCADE yapacakmısın abi soruları gelmiyor değil
« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:43:57 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

eins
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 1.787


A.K.A. deliMawi


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #13 : Eylül 01, 2016, 01:04:30 ÖÖ »

@yavuzg, abi NTSC standardında ses taşıyıcısı görüntü frekansından 4.5MHz ileride oluyor. Yani artık seçilen kanala göre video hangi frekansta ise, ses video+4.5MHz den gönderiliyor.

PAL'de ise uzantısına göre değişiyor. PAL-N ve PAL-M'de 4.5MHz ama mesela B,G,D de 5.5MHz ileride.

Dediğin gibi TV içerisindeki decoder devrelerindeki auto fonksiyonu video sinyalini tanımlamak için geçerli oluyor. (HDMI64 projesinde kullandığım iki decoder chipi de aynı şekilde çalışıyordu.)

Ama ses kısmı ayrı bir devre ile filtrelenip demodüle ediliyor. Bu durumda elindeki TV'de ya bu kısım sabit bir taşıyıcı frekansına göre filtre edilip demodüle ediliyordur. Ya da filtre frekans ayarı olsa bile bunu TV'nin işlemcisi detect edilen video standardına göre otomaik kaydırmıyordur.

Son bir ihtimal ile PAL-N olarak detect etmesi gerektiği halde, örneğin PAL-B olarak detect ediyordur, bu durumda görüntü gelir ama ses gelmez.

TV'de varsa, manuel olarak PAL-N seçilip denenebilir.

Bir de o turuncu bobinle oynadın ya, o bobin ses taşıyıcı frekansı osilatörü olmalı, belki 4.5 - 5.5 MHz gibi yüksek geniş bir aralığı kapsamıyordur, daha ince ayar için bir kaç KHz lik bir aralığı olabilir. O osilatörün frekansını osiloskop vb ile ölçerek, gerekiyorsa çevresindeki bazı elemanların değerleri ile oynayarak istenilen ses taşıyıcı frekansına kaydırılabilir...

Neyse uzun oldu, zaten mod yaparak temiz çözüm üretiyorsun, ben bilgileri paylaşayım dedim.

Kolay gelsin. Kahkaha


Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.007



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #14 : Eylül 01, 2016, 01:08:31 ÖÖ »

Sonunda PCB'ler hazır. Kendime bozulmaya başlamış olan kuru filmdem ötürü en "özürlü" çıkan PCB'yi seçerek montaj işine başlıyorum. Bende hep böyle "en kötüyü" düzeltme iyileştirme huyu var ne yapayım huyum kurusun

Neyse, montaja önce PCB'Nin her iki yüzeyini birleştiren bağlantı noktalarını (bunlara via deniyor) lehimleyerek başlıyorum.



Sonra yüzey lehimli FMS6400'ü monte ediyorum.



Sonra da geri kalan elemanları. Bu tür PCB montajlarında tavsiyem en alçak elemandan en yüksek elemana doğru gitmelisiniz



GTIA çipinin bazı ayaklarının devreden ayrılarak bizim AV mod devresine girmesi lazım. Bunun için bazıları GTIA çipinin ayaklarını kıvırıp lehim yapmış. Ancak ben bunu riskli bularak önce bir entegre soketinin bacaklarını kıvırıp lehimledim sonra GTIA çipini bu sokete taktım. Dolayısıyla çipin bacaklarını kırma riski elimine oldu. Devreye bir entegre soketi yeri de yapabilirdim ancak o zaman devre çok yükselip Atari 5200'ün metal koruma panelini geri monte edemeyebilirim diye düşünerek böyle bir basit çözüm buldum.



Ve AV mod devremizi sonunda Atari 5200'e monte ediyoruz...

« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:44:11 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

Sayfa: [1] 2 3 4   Yukarı git
Yazdır
Gitmek istediğiniz yer: