Merhaba, Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya üye olun.

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz

  Gelişmiş Arama
insanın içinde varsa, commodore.gen.tr açığa çıkarır bunu.. bir nevi retro olaylarının dolunayıyız.(Arda)
commodore.gen.trCommodoreCommodore DonanımCommodore dataset'i için line-in bağlantısı
Sayfa: [1] 2 3 ... 9   Aşağı git
Yazdır
Gönderen Konu: Commodore dataset'i için line-in bağlantısı  (Okunma Sayısı 91171 defa)
0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Metallic
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 1.081



Üyelik Bilgileri
« : Ocak 28, 2010, 17:04:09 ÖS »

Artık oyunları yüklemek için kaset kullanmayalım diye düşünüyorum, zaten piyasada da kaset artık kolay bulunmuyor. Ee bir tek datasetimiz var oyun yüklemek için, kaset kullanmadan nasıl oyun yükleriz peki? Akla hemen kaset adaptörleri geliyor. Yalnız pratikte bunların kullanımı kolay değil, ses seviyesine karşı çok hassaslar. Uygun ses seviyesini tutturmak için uğraşmak gerekiyor.

Daha sağlam ve pratik bir yol var: Dataset üzerinden line-in bağlantısı yapmak. Bu şekilde pc'den (ya da başka bir ses kaynağından) gelen sesi datasete aktararak son derece sağlam yüklemeler yapmak mümkün.

Pc tarafında bu iş için kullanılabilecek WAV-PRG ve AudioTap programları var. Bu programlarla C64'ün PRG, P00, T64 ve TAP dosyalarını direk olarak pc'de çalabiliyorsunuz, ya da wav dosyası olarak kaydedip başka bir ortamdan çalabiliyorsunuz.

Elimde C1530 datasetlerden iki adet var. Biri Tayvan, diğeri Japon üretimi, sadece bunları inceleyebildim. Pcb'leri birbirinden farklı olduğu için line-in bağlantısı yapılacak yerler de farklı.


Önce line-in bağlantısı yapılmış datasetin görünüşünü vereyim:




Şimdi bağlantının yapılış aşamaları:

Kablo tipi 3.5mm stereo dişi jak kullandım.
Yeşil kablo, stereo dişi jakın sağ ya da sol kanalına,
beyaz kablo, stereo dişi jakın gnd'sine bağlı.




Stereo dişi jakı hazırladıktan sonra jaktan gelen yeşil kablonun ucuna seri olarak 100nF kapasitör (polyester veya seramik) lehimliyoruz. Ardından dataset pcb'sine aşağıdaki bağlantıları yapıyoruz:


Tayvan üretimi C1530 dataset







Bağlantı noktaları
----------
(yeşil kablo) + (100nF cap)  -------  GL324 pin 12
(beyaz kablo)                        -------  GL324 pin 11


Japon üretimi C1530 dataset







Bağlantı noktaları
-----------
(yeşil kablo) + (100nF cap)  -------  LA6324 pin 3
(beyaz kablo)                        -------  LA6324 pin 11


Notlar
-----
* Stereo dişi jaktan gelen yeşil kablonun ucuna seri olarak 100nF kapasitör eklemek gerekiyor. Eklenmezse mp3 player’lardan yükleme yapılamıyor.
* Stereo dişi jak üzerinde sağ ve sol kanalı kısa devre yaparak birleştirmek iyi fikir değil, bazı mp3 player’lar takılmaya başlıyorlar. Zaten birleştirmeye de gerek yok. Yüklemelerde mono sinyal kullanıyoruz, sağ ve sol kanaldan aynı sinyal geliyor.
* GL324 ve LA6324 birbirinin aynı entegreler, Quad Operational Amplifier / OP-AMP olarak geçiyorlar (bizde OPAM diye söyleniyor). Karşınıza bu gruptan başka bir entegre de çıkabilir, bağlantı noktaları değişmez. Sadece pcb farklı olduğunda bağlantı noktaları değişiyor.
* Line-in bağlantısı ile yapılan yüklemeler o kadar sağlam ki ses kaynağı olarak pc ses kartı kullanıldığında ses seviyesi minimuma yakınken bile sorun çıkmıyor. Datasetlere kafa ayarı yaptığımız şu meşhur Recorder-Justage programındaki görüntülere bakın:

Line-in bağlantısı ile aktarım






Kaset adaptörü ile aktarım





Kaset adaptörü ile yapılan aktarımın görüntüsünü, en uygun ses seviyesini ayarladıktan sonra aldım. Sesi biraz azaltın ya da çoğaltın, dikey çizgiler karışıyor gidiyor, yüklemeler de çalışmıyor tabii ki.


Peki C1531 ve Profex datasetleri üzerinden line-in bağlantısı nasıl yapılır? Elimde bu cihazlardan olmadığı için deneyemedim, ama mantık aynı:
* Pcb üzerindeki OP-AMP entegresini tespit edin.
* Stereo dişi jakın gnd'sinden gelen beyaz kabloyu, OP-AMP'in gnd'sine bağlayın.
* Stereo dişi jakın sağ/sol kanalından gelen yeşil kabloya seri olarak 100nF kapasitör ekleyip OP-AMP'in INPUT+ pinine bağlayın (4 adet INPUT+ pini olduğu için bunları tek tek denemek gerekiyor. Bazıları vasat bir sonuç verir, bazılarında hiç sonuç alınmaz, ama bir tanesi en iyi sonucu verir).


Edit: Uçan fotoların linkleri
« Son Düzenleme: Aralık 17, 2016, 20:43:39 ÖS Gönderen: Metallic » Logged
perpetual_007
Üye
****
Mesaj Sayısı: 314



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #1 : Ocak 28, 2010, 18:55:55 ÖS »

Bu bağlantıyı manuel olarak yapmak yerine hazır soketli bir şekilde yapılmış bir versiyonunu alsak ? (yani hazır yapılmış bir soket hali yok mu (ya da bunun yapım şeması) ? )
Logged
Metallic
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 1.081



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #2 : Ocak 28, 2010, 19:31:24 ÖS »

perpetual, evet dataset'e sabit bir soket takıldığında daha güzel görünür ama soketi dataset'e monte etmek biraz uğraştırır. İleride sabit bir soket takarak açıklamasını yaparım, bence yukarıda anlattığım haliyle yapılması daha kolay. Bu datasetlerin hazır soketli bir versiyonu tabii ki yok, uğraşarak yapman lazım. Eğer bende havya bile yok diyorsan bu açıklamaları kağıda bastırarak bir elektronikçiye gitsen tahminen 10tl'ye bu işi yaptırırsın.

« Son Düzenleme: Kasım 19, 2010, 12:21:02 ÖS Gönderen: Metallic » Logged
perpetual_007
Üye
****
Mesaj Sayısı: 314



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #3 : Ocak 28, 2010, 20:12:24 ÖS »

tek taraflı sabit soket değil yani arada bir soket olarak yani iki uçlu soket olarak dediydim ben .yani hazır satılan dönüştürücüler gibi.iki tarafın da yapısını bozmamış oluruz böylece . mümkün müdür ?
Logged
Metallic
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 1.081



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #4 : Ocak 28, 2010, 22:29:14 ÖS »

Haha ortalık biraz karıştı Kahkaha Neyse bu akşam dinlenirim diyordum, ama bir operasyon yaptım ve Tayvan üretimi datasete line-in bağlantısı için sabit bir jak taktım:




Şase tipi 3.5mm stereo dişi jak kullandım. Stereo dişi jakın sağ ya da sol kanal bacaklarından herhangi birini kullanabiliriz, yüklemelerde mono sinyal kullandığımız için fark etmiyor.



Stereo dişi jakın üzerinde sağ ve sol kanalı köprü atarak birleştirmiyorum, yoksa bazı mp3 player’lar takılmaya başlıyorlar. Tercih ettiğim yer olan arka taraftan jakı monte etmek biraz uğraştırıyor, taşlama ucu takılmış bir hobi matkabı ve maket bıçağı kullandım.


Ses girişi yapmak için aşağıdakiler gibi 3.5mm stereo erkek jaklı bir ses kablosu kullanılabilir:



Edit: Yüklemelerde mp3 player kullanımına yönelik bir düzenleme.
« Son Düzenleme: Aralık 17, 2016, 21:01:52 ÖS Gönderen: Metallic » Logged
perpetual_007
Üye
****
Mesaj Sayısı: 314



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #5 : Ocak 29, 2010, 01:55:37 ÖÖ »

Harikasın. böylece artık istediğimiz zaman c64'ün datasetini pc'e bağlayabileceğiz değil mi ? peki pc den de kayıt yapabilecek miyiz ?

Aynı anda kafa ayar led'i de takabilir miyiz ?

sararan amiga tuşlarımı nasıl beyazlatabilirim yazıları yoketmeden ? araya bu soruyu da sokuşturayım dedim . (aynı şey c64 için de geçerli)
« Son Düzenleme: Ocak 29, 2010, 02:04:49 ÖÖ Gönderen: perpetual_007 » Logged
Metallic
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 1.081



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #6 : Ocak 29, 2010, 08:35:36 ÖÖ »

böylece artık istediğimiz zaman c64'ün datasetini pc'e bağlayabileceğiz değil mi ?
Evet, ayrıca bahsettiğim programlarla oyunları wav dosyası olarak kaydedip
cd'ye yazarak cd/dvd player'lar ile çalabilirsin ya da
mp3 player'lara aktarıp kullanabilirsin (wav dosyası çalabiliyorlarsa)
en güzeli pc'yi (özellikle bir netbook/laptop) kullanmak bence, wav dosyası falan diye hiç uğraşmazsın

peki pc den de kayıt yapabilecek miyiz ?
Güzel bir soru, önceden aklıma geldi ama bir kaset bulup deneyemedim henüz. Deneyince bilgi veririm.

Aynı anda kafa ayar led'i de takabilir miyiz ?
Takılabilir, böylece normal kaset kullanırken led ile kafa ayarı yapabilirsin. Gerçi dataset'in line-in girişi olduktan sonra kafa ayar ledine pek gerek yok. Pc'den (ya da başka bir ses kaynağından) yukarıda bahsettiğim Recorder-Justage kafa ayar programını zınk diye yükleyip taktığın kasete kafa ayarı yapabilirsin.

sararan amiga tuşlarımı nasıl beyazlatabilirim yazıları yoketmeden ? araya bu soruyu da sokuşturayım dedim . (aynı şey c64 için de geçerli)
Bu soruların cevabı forumda var. "Hidrojen peroksit" ile arama yapabilirsin.
Logged
Metallic
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 1.081



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #7 : Ocak 29, 2010, 09:53:50 ÖÖ »

Benzer bir çalışma olarak Tomcat'in açıkladığı "C64 Standard Tape Interface" devresi var. Dataset'i olmayanlar, C64/128'lerine herhangi bir ses kaynağından oyun yüklemesi yapmak için bu devreyi yapmayı düşünebilir. Aslında dataset'lerin içinde bu devre zaten mevcut olduğu için line-in eklenmiş bir dataset kullanımı daha pratik, piyasadan 5-10tl'ye dataset de bulunabiliyor.
Logged
LW3D
Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 11.410


Günü Kurtaran Avam Hiooargggh :)


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #8 : Ocak 29, 2010, 10:14:18 ÖÖ »

Çok güzel bir çalışma Metallic, bizimle paylaştığın için çok teşekkürler...
Logged

Metallic
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 1.081



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #9 : Ocak 29, 2010, 10:54:36 ÖÖ »

Teşekkürler LW3D. Bu forumdan çok şey kapmışımdır, biraz da benim katkım olsun.
Logged
perpetual_007
Üye
****
Mesaj Sayısı: 314



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #10 : Ocak 29, 2010, 11:11:47 ÖÖ »

İlgin ve bilgini paylaştığın için çok teşekkürler.
Peki (çok düşündüm ,bu soruları buldum ) oyun/program nasıl yükleniyor ; yani c64'ten yükle komutunu veriyoruz sonra bilgisayardan sinyali mi gönderiyoruz ? ara yüklemeli oyunlarda veya disket oyunlarında nasıl oluyor veya tap uzantılı dosyaları sonuçta yavaş yavaş yüklemesi lazım, sapıtıyor mu ?

bir de başka bir sayfada görüp hatırladım; araba teypleri için olan kasetleri pc'nin line-in'ine bağlayıp kullansak aynı şey olur değil mi ? bu kaset için bir kafa ayarı yapmak gerekecek mi peki ?
« Son Düzenleme: Ocak 29, 2010, 11:34:59 ÖÖ Gönderen: perpetual_007 » Logged
Metallic
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 1.081



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #11 : Ocak 29, 2010, 12:52:23 ÖS »

Sağolasın Perpetual

Peki (çok düşündüm ,bu soruları buldum
heheh güzel sorular

oyun/program nasıl yükleniyor ; yani c64'ten yükle komutunu veriyoruz sonra bilgisayardan sinyali mi gönderiyoruz ?

Normal kaset yüklemesinden farkı yok, önce C64'de SHIFT + RUN-STOP yaparak yükleme komutunu veriyorsun, sonra dataset'in PLAY tuşuna basıyorsun (PLAY tuşu sürekli basılı kalsın, STOP yapmaya gerek olmuyor zaten). Ardından bahsettiğim programlarla pc'de oyun/programı ses sinyali olarak çalmaya başlıyorsun. C64, oyun ismini bulduğunda hemen SPACE tuşuna basman lazım, geç kalırsan ses sinyali devam edeceği için data kaçırırsın. WAV-PRG programının "Turbo Tape 64" yüklemeleri çok hızlıdır, tek yüklemeli oyunlar 2-3dk içinde yüklenir.

ara yüklemeli oyunlarda veya disket oyunlarında nasıl oluyor veya tap uzantılı dosyaları sonuçta yavaş yavaş yüklemesi lazım, sapıtıyor mu ?
TAP dosyalarını kullanarak ara yüklemeli kaset oyunlarını yüklerken, ses aktarımını duraklatacağın noktaları takip edip PAUSE yapman gerekli. TAP dosyasını AudioTap ile direk olarak ses sinyaline dönüştürürken maalesef PAUSE yapılamıyor. Bu nedenle TAP dosyasını AudioTap ile WAV dosyası olarak kaydedip, sonra bir medya player ile çalmak gerekiyor. Ara yüklemeli bir kaset oyununda, oyun başladığı an PAUSE yapman gerekli. Birinci bölüm bittikten sonra ikinci bölümün yüklenmesi için ses sinyalini çalmaya devam ediyorsun. İkinci bölüm başladığı an yine PAUSE.
Ara yüklemeli disket oyunlarında (D64 dosyaları) oyunun birinci bölümü tek dosyadan oluşuyorsa ve BASIC satırından çalışıyorsa, o dosyayı 64COPY gibi bir program ile PRG olarak çıkartıp WAV-PRG üzerinden C64'e yükleyebilirsin, ama oyunun diğer bölümlerini maalesef yükleyemezsin.

araba teypleri için olan kasetleri pc'nin line-in'ine bağlayıp kullansak aynı şey olur değil mi ? bu kaset için bir kafa ayarı yapmak gerekecek mi peki ?
Konunun başında kaset adaptörü diyerek bundan bahsettim zaten. Kaset adaptörlerinin ses kablosunu, line-in eklenmiş bir dataset'te de olduğu gibi pc ses kartının line-out'una (hat çıkışı, ya da kulaklık çıkışı da olabilir) takıyorsun. Kaset adaptörleri için kafa ayarı yapmaya gerek yok, ama konunun başında belirttiğim gibi doğru ses seviyesini tutturana kadar baya uğraştırır seni.
Logged
Metallic
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 1.081



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #12 : Kasım 19, 2010, 12:25:52 ÖS »

Datasete birkaç ekleme daha yaptım.


Inverter Switch
-------------------
Ses kaynağı olarak mp3 player kullanırken bazı mp3 player'larda sinyalin evrilmesi gerekiyor, yoksa yükleme yapılamıyor. Bu nedenle Tayvan üretimi datasete bir inverter (evirici) switch taktım. Bağlantı aşamaları şu şekilde:


2 konumlu 3 bacaklı toggle switch
 



Kabloların lehimleneceği yerler pcb üzerinde işaretli durumda.
Beyaz halka ile işaretli yolda bir kesik yapılması gerekiyor.




Kablolar lehimlenmiş ve inverter switch sabitlenmiş durumda.






Yükleme Ledi
------------------
Eh artık bir de yükleme ledi takalım Tayvan üretimi datasete.


Ledin artı bacağına 150 ohm direnç bağlı.




Kabloların lehimleneceği yerler pcb üzerinde işaretlenmiş durumda.




Lehimler yapıldıktan ve led sabitlendikten sonraki durum.




 

Play tuşuna basma sıkıntısı
----------------------
C64’e yükleme komutu verdikten sonra ekrana “PRESS PLAY ON TAPE” mesajı gelir ve C64, datasetin Play tuşuna basılmasını bekler, basılmadığı takdirde Cassette portuna gelen veriyle ilgilenmez. Bu Play tuşuna basma sıkıntısından kurtulmak için dataset içindeki Button Sense Switch aşağıdaki gibi modlanabilir. Bu işlemden sonra C64, datasetin herhangi bir tuşunun basılı olduğunu düşünür, dataset motorunu çalıştırır ve bekleme yapmadan yükleme işlemine başlar. Ben ses çıkarmasın diye datasetin içindeki motoru da iptal ettim, gayet güzel oldu


Aşağıdakiler Tayvan üretimi datasetin fotoları. Bu mod, Japon üretimi datasete de benzer şekilde uygulanabilir.






Mp3 player kullanımı
---------------------------
İşin asıl zevki mp3 player’lardan yükleme yapınca çıkıyor. Birkaç görüntü:





Mp3 player’ların volume’unun düşük gelmesi gibi bir sorun yok, hatta bendeki mp3 player’larla %60 volume’da bile sorunsuz yükleme yapılabiliyor.


Oyunları nasıl mp3 yaparız?
----------------------------------
WAV-PRG ve AudioTap programları ile wav dosyası oluşturduktan sonra mp3’e çevirmek için LAME mp3 encoder için bir grafik arabirim olarak Lame Front-End kullanılabilir.

Lame Front-End içindeki LAME ayarlarını aşağıdaki gibi kullanıyorum:
Expert Mode
CBR – constant bitrate : 128
Encoding algorithm quality : 5 – Lame default
Channel mode : Mono

Programın içinde son LAME versiyonu 3.98.4 mevcut, ama bu versiyonla yapılan mp3’leri Archos marka mp3 player ile çaldığımda pilot sinyalleri enteresan bir şekilde bozuk çıkıyor. Bu sorundan anca LAME 3.94 versiyonunu kullanarak kurtulabildim. Yine enteresan bir şekilde eski sürüm olmasına rağmen LAME 3.94 ile yapılan mp3’ler, son versiyon 3.98.4 ile yapılandan daha küçük oluyor. Ayrıca ZX Spectrum’da kullanılan k7zx ve Otla’nın içinde de LAME 3.94 var, zaten ordan buldum kullanıyorum. Lame Front-End içindeki LAME encoder’ın, LAME 3.94 ile değiştirilmesini tavsiye ederim, yoksa yapılan mp3’lerin bazı mp3 player’larda düzgün çalışmaması ihtimali var.

Notlar:
* VBR kullanınca bazı mp3 player’larda sinyal bozuluyor.
* ABR kullanınca bendeki tüm mp3 player’larda sinyal kötüleşiyor.
* CBR128’in altındaki oranlarda sinyal kötüleşmeye başlıyor.
* 44100hz yerine 22050hz wav dosyası kullanılınca wav dosya boyutu yarıya düşüyor, bu iyi gibi görünüyor ama ardından mp3 yapılınca 44100hz wav’dan yapılan mp3’e göre fazla bir kazanç olmuyor. Bu nedenle 44100hz wav dosyası kullanıp kaliteyi düşürmemek daha iyi. WAV-PRG ve AudioTap programları varsayılan olarak 44100hz örnekleme hızında wav dosyası oluşturuyorlar.
* Encoding algorithm quality, varsayılan olarak “2 – recommended” seçilmiş olarak geliyor. Bu ayarda yapılan bazı mp3’leri bendeki Archos mp3 player 2-3sn eksik çaldı, tabii bu da yükleme hatasına neden oldu. “0 – highest quality” seçildiğinde sinyal kötüleşiyor. Uygun seçenek “5 – Lame default”.


Birkaç örnek mp3

ACTION BIKER.mp3     1:30   1.38MB
ANARCHY.mp3               1:54   1.74MB
BOULDER DASH.mp3    0:49   772KB
« Son Düzenleme: Aralık 17, 2016, 21:48:52 ÖS Gönderen: Metallic » Logged
hakdead
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 817


Other computers play, Amiga kill!


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #13 : Kasım 19, 2010, 16:18:18 ÖS »

oha :S commodore dan pek çakmam ama iyi iş çıkmış :S
Logged

Amiga 1200 3.1 rom + fast ata mk3 + Blizzard 1260 50mhz + 128 mb ram + 60 gb 2.5 ide + pcmcia cf reader + pcmcia ethernet
Amiga 3000 3640/25 mhz 2 Chip 8 Fast + 10 gb scsi
LW3D
Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 11.410


Günü Kurtaran Avam Hiooargggh :)


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #14 : Kasım 19, 2010, 18:27:47 ÖS »

Inanılmaz bir iş... Teyp'i bu kadar modlayan başka bir örnek yoktur herhalde...Özel web sitesi hak ediyor...
Logged

Sayfa: [1] 2 3 ... 9   Yukarı git
Yazdır
Gitmek istediğiniz yer: