Merhaba, Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya üye olun.

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz

  Gelişmiş Arama
insanın içinde varsa, commodore.gen.tr açığa çıkarır bunu.. bir nevi retro olaylarının dolunayıyız.(Arda)
Sayfa: [1] 2 3 ... 5   Aşağı git
Yazdır
Gönderen Konu: Sharp X68000: O Bir Samurai  (Okunma Sayısı 21411 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
tolga abaci
Üye4
***
Mesaj Sayısı: 640



Üyelik Bilgileri
« : Aralık 20, 2013, 22:51:44 ÖS »



1987 yılındayız...

Amerika kıtası Jay Miner'ın Amiga 1000'i ile tanışalı yaklaşık 2 sene olmuş... Commodore firması A500'ü piyasa daha yeni sürmüş.

Fakat, Japonlar daha iyisini yapabileceklerine eminler! Cevapları: Sharp X68000!

Arkadaşlar, herkese selam. Demo partide de bazı arkadaşlarla konuşmuştuk; Japonya'dan almış olduğum Sharp X68000 elime Perşembe günü itibariyle ulaştı. Bu konu başlığı altında Türkiye'de çok az sayıda olduğunu düşündüğüm bu cihazla ilgili izlenimlerimi paylaşmak, ve sizlerin sorularını cevaplamak istiyorum. Makine ilgili yeni şeyler keşfettikçe bu başlık altında paylaşacağım.

Öncelikle, elimdeki cihazdan biraz bahsedeyim. Bu cihaz, ACE-HD modeli. İlk çıkan modellerden. 10 MHz'lik 68000 uyumlu Hitachi işlemci içeriyor. Normalde bu modeller 1MB RAM ile geliyor, ancak bendeki cihazda ek olarak 1MB Expansion RAM olması lazım, ancak daha bunu doğrulama şansım olmadı. Sebebi de, ebay'de ve Yahoo Auctions'da satılan pek çok X68000'deki gibi benim aldığım X68000'in de klavyesinin olmaması. PS/2 klavye'den X68000 klayvesine dönüştürücü devre açık kaynak olarak mevcut, bu hafta sonu bir aksilik olmazsa bunu yapmaya çalışmayı düşünüyorum.

Cihazı alır almaz, ilk olarak yeterince güçlü bir 110V transformatör ile boot edip etmediğini test ettim. Daha sonrasında, görüntü alabilmek için bir kablo yapmam gerekti. Bu dönemde Japonya'da üretilen pek çok bilgisayarda, de facto standart diyebileceğimiz bir D-Sub 15-pin video konnektörü kullanılmış. Bu konnektörden VGA'ya direk bire-bir pinleri bağlayarak kablo (ya da adaptör) yapmak mümkün, ben de böyle yaptım. Aslında sistemden tam performans alabilmek için bir Multi-Sync monitör'e ihtiyaç var, çünkü X68000 15KHz (=SCART), 24KHz ve 31KHz (=VGA) olmak üzere pek çok video modunda çıkış verebiliyor.

Bu modelden daha güçlü X68000 modelleri de var, örneğin XVI serisinde 16 Mhz hızında çalışabilen Motorola işlemci bulunuyor. Daha üst seviye X68030 modellerinde de 25 MHz'lik 68030 işlemci var (adından anlayamadıysanız ). Bunlar tabii ki daha yüksek fiyatlara alıcı buluyor. Oyunlar açısından CPU performansının çok farkedeceğini sanmıyorum. Anladığım kadarıyla, oyunlar açısından dikkat edilmesi gereken tek nokta, sistemde en azından 2MB RAM olması. 2MB'dan fazla RAM isteyen çok çok az oyun varmış.

X68000'in ana işletim sistemi, Hudson Soft (PCEngine'ciler bilirler) tarafından yazılan Human68k (İsim Japon fantezisi diye bağırıyor). Bu DOS'a çok benzeyen bir sistem (aşağıda bendeki sistemde bunun açılış ekran görüntüsü var). Bunun üzerinde MS Windows'a benzetebileceğimiz SX-WINDOWS sistemi çalışıyor. Benim cihazı aldığım satıcı SX-WINDOW'un son versiyonunu harddiske kurduğunu söylüyor ama tabii klavye olmadığından ben daha test edemedim (Model ismindeki HD, sistemde 20MB'lık bir harddisk olduğuna işaret ediyor).

Genel bazı bilgiler verdikten sonra, ilk izlenim olarak şunu söyleyebilirim: Bu gerçekten zamanının ötesinde bir makine. Aslında bu zamanın ötesinde tabirini pek sevmiyorum, çünkü alakalı alakasız önüne gelen bunu kullanıyor. Ancak burada bu tabirin kullanımı bence yerinde. Çünkü, X68000'in video çıkış özellikleri olduça gelişmiş, 1024x1024 çözünürlükte 16 renk ve 512x512 çözünürlükte 65536 renk desteği 1987 yılı için gerçekten çok üstün özellikler. Ayrıca, sistemin soft power off özelliği de var (bu özellik ATX PC'lere çok seneler sonra geldi). Power tuşuna bastığınızda (en alttaki saçma turuncu renkli tuş) sistem pat diye kapanmıyor, onun yerine ekranın yavaşça karardığını görüyoruz ve sistem kendi kendini kapatıyor. Ayrıca, sistem çift floppy sürücü içeriyor ve bunlar da soft eject özelliğine sahip; alışık olduğumuz üzere disket çıkarma işlemi tamamen mekanik değil, X68000'de sistem tarafından kontrol ediliyor, dolayısı ile sürücü aktif iken disketi çıkarmaya imkan yok. Hatta, sistem kapandığında otomatik olarak disketleri dışarı atıyor (gerçi bunu yapmasa daha iyiydi bence )

Görebildiğim kadarıyla, Amiga'ya kıyasla X68000'in tek eksiği ses kabiliyeti, çünkü sadece FM çipi ve 4-bit'lik ADPCM wave desteği var. Tabii daha sonralarda PC'lerde de olduğu gibi oyunlarda MIDI desteği yaygınlaşmış, ancak bunun için bir MIDI expansion kartına ihtiyaç duyuluyor.

Bir sonraki mesajımda oyunlarla ilgili bilgiler vermeyi planlıyorum, şimdilik hoşçakalın.



Not: En altta "ECHO OFF" yazıyor
« Son Düzenleme: Aralık 20, 2013, 22:58:04 ÖS Gönderen: tolga abaci » Logged

"Finished products are for decadent minds." -- attributed to Hari Seldon, in Isaac Asimov's Second Foundation.
atlantis
Üye4
***
Mesaj Sayısı: 1.952



Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #1 : Aralık 20, 2013, 22:59:14 ÖS »

Çok ilginç bir alet. Daha bilmediğimiz neler var kimbilir Kahkaha
Logged

Truva Linux
http://www.truvalinux.org.tr
http://retromiga.blogspot.com
--------------------------------
Banana ARM Türkiye Destek Sitesi
https://www.banana.gen.tr
LW3D
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 9.319


Günü Kurtaran Avam Hiooargggh :)


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #2 : Aralık 20, 2013, 23:01:40 ÖS »

Hayırlı uğurlu olsun... Çok sıradışı bir cihaz... Böyle farklı tasarımlı cihazlara bayılıyorum... Bu post beni heycanlandırdı... x68000 alasım geldi...ha sende ha bende ama olsun...

Aklıma bir iki soru geldi..Bunları bir sonraki postta cevaplarsan memnun olurum...

1- Oyunlar için en az 2MB olması gerekiyor diyorsun...Peki 1MB olan cihazı 2MB'a yükseltmek kolay mı?

2- HD için 20MB demişsin. Bunu arttırmanın yolu var mı?
3- Oyunlar HD'ye mi kuruluyor? 1987'de çok alışık değildik HD kullanmaya... Oyunlar internetten indirilip kurulabiliyor mu? Orjinal olması gerekli mi?

Logged

blackturk
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 873



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #3 : Aralık 20, 2013, 23:19:12 ÖS »

amaninin oooooooooooooo   Kahkaha

Logged

A1200 | APOLLO 1240 32 MB | CNET PCMCIA | SYSINFO SPEED TEST 30 MIPS
SM1,SEGA MEGA CD,SM2,SMS II,Sega Saturn Mod ve AR 4MB,PSX Mod ve Mpeg ,PSX2 ,SNES ,ATARI 800XL,SPECTRUM 128K +2,YAMAHA CX5M MSX,ATARI 520 STFM,1040 STF,C64,C128,1541 II,1571,RAM 1764 ,A500,A500+,A600,A590,IDE68k,2X1084S,1084P
Gökçe Bozkurt
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 2.495


Nigripinis


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #4 : Aralık 20, 2013, 23:54:03 ÖS »

Logged

A4000|FastlaneZ3|RetinaZ3|Tandem Ide|CF
A2000|G-Force 040/33|Cybervision64-3D|
A2000|Mobo|GVP HX-2000-II|Supra 8Mb
A2000|Mobo|8Up!6Mb
A1200|PPC 040/25/200|Mediator Sx|Vodoo4500|256Mb
A1200|Hawk 8Mb|CF
A1200|Mobo|Elbox 4Mb
A600|ACA030|Indivision ECS|A604|CF
A600|Mobo|A603
A500+|ATO
LW3D
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 9.319


Günü Kurtaran Avam Hiooargggh :)


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #5 : Aralık 20, 2013, 23:58:03 ÖS »

rastgele foto başlığına çevirdiniz ya iki kelam yazın

Bu arada daha önce coze arkadaşımızda X68000 deneyimlerini aşağıdaki başlıkta paylaşmıştı. Bu başlığa eklenecek bilgilerle, X68000'leri gözünüz kapalı parçalayıp, toplayabilecek hale geleceksiniz (dermişim)

http://www.commodore.gen.tr/forum/index.php?topic=2097.0

« Son Düzenleme: Aralık 21, 2013, 00:04:29 ÖÖ Gönderen: LW3D » Logged

Gökçe Bozkurt
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 2.495


Nigripinis


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #6 : Aralık 21, 2013, 00:29:15 ÖÖ »

vayyyy duygularını sildin ha ?
 
Logged

A4000|FastlaneZ3|RetinaZ3|Tandem Ide|CF
A2000|G-Force 040/33|Cybervision64-3D|
A2000|Mobo|GVP HX-2000-II|Supra 8Mb
A2000|Mobo|8Up!6Mb
A1200|PPC 040/25/200|Mediator Sx|Vodoo4500|256Mb
A1200|Hawk 8Mb|CF
A1200|Mobo|Elbox 4Mb
A600|ACA030|Indivision ECS|A604|CF
A600|Mobo|A603
A500+|ATO
RetroLover
Üye2
***
Mesaj Sayısı: 157



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #7 : Aralık 21, 2013, 01:01:37 ÖÖ »

Şu an biraz araştırma yaptım x68000 ile ilgili. Daha önce hiç görmemiş duymamıştım ama gerçenten çok üst düzey bir bilgisayarmış doğrusu. Dediğiniz gibi zamanın ötesinde bir makine. Birkaç youtube videosu izledikten sonra sesine ve arcade oyun kabiliyetine hayran kaldım. x68000'e port edilen arcade oyunlarının zamanının konsollarından ne kadar önde olduğunu gördüm. (hatta sonradan çıkanlardan bile). Umarım birgün bende sahip olurum

Logged

2xA500/3xC64,C64DTV/2x154I/Atari2600j,800XL/Sega MS,MS2,MD,MD2,Saturn,Dreamcast,GameGear/ZX Spectrum,+2/QuickShot Python, 2xMaverick/Supercom/NES/SNES/N64,N64 Pikachu E./GameCube/Wii/Nintendo 3xDMG01,GBP,GBC,GBA,GBASP,DS,DSL/PS 1,2,3/PSP2001/Watara/2xNeoGeoPocketColor/VestelMSX/Panasonic3DO
ozkano
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 3.294



Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #8 : Aralık 21, 2013, 06:50:57 ÖÖ »

2014 demo party nn gözdelerinden biri olacağını tahmin ediyorum
Logged

A500,A500+,A600,A1000,A1200,A2000,A3000,A4000,CDTV,CD32,A1,MacMini,R2HV,C64,48K,Ps,Ps2,Ps3
Xbox,Xbox360,Nes,Snes,N64,N64Ique,Gamecube,Wii,PcEngine,PcEngineGT,PcEngineDUO,TurboGrafx,NeoGeoAES
NeogeoCD,NeoGeoMVS,NeoGeoPocket,MegaDrive,SegaCD,MultiMega,Saturn,Dreamcast,Jaguar,Lynx,Cps1
Cps2,System11
tolga abaci
Üye4
***
Mesaj Sayısı: 640



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #9 : Aralık 21, 2013, 07:31:34 ÖÖ »

Hayırlı uğurlu olsun...


Sağol Ama böyle kuru lafla olmaz Senden de bi caps'tı, seksi fotoğraftı falan bişey beklerdim Kahkaha.

1- Oyunlar için en az 2MB olması gerekiyor diyorsun...Peki 1MB olan cihazı 2MB'a yükseltmek kolay mı?


RAM Expansion kartı varsa kolay . Bu Sharp'ın kendi çıkardığı CZ-6BE2 gibi modellerden biri olabileceği gibi, aşağıdaki linkteki gibi üzerine SIMM takılan kart şeklinde de olabilir.

http://www.gamesx.com/wiki/doku.php?id=x68000:xsimm10_-_memory_expansion_board

Bu arada Super Street Fighter II 4MB RAM istiyormuş... Hadi beee

2- HD için 20MB demişsin. Bunu arttırmanın yolu var mı?


Güzel soru. X68000 SUPER öncesindeki modeller (buna ACE de dahil) SASI harddisk kullanıyor. Bu SCSI'nin öncülü diyebileceğimiz bir arabirim. Bunu destekleyen disk bulmak sanırım zordur. Daha sonraki modeller ise SCSI kullanıyor. Gerçi ben bir yerlerde BIOS upgrade benzeri bir işlemle eski modellerin de SCSI destekler hale gelebildiğini okumuştum sanırım (konnektörler aynı) ama nasıl yapılır edilir onu iyice araştırmak lazım.

3- Oyunlar HD'ye mi kuruluyor? 1987'de çok alışık değildik HD kullanmaya...
Oyunlar internetten indirilip kurulabiliyor mu? Orjinal olması gerekli mi?


Anladığım kadarıyla genelde oyunlar disketten çalışıyor, ama HD'ye de kurulabilir. Çift high-density disket sürücü olduğu için disket olayı çok sorun olmuyor. Bazı çok disketli oyunlar da var, onları kurmak gerekir herhalde.

Internetten oyun indirip çalıştırmayı daha denemedim, muhtemelen çalıştırmanın bir yolu vardır, bakacağız. Burada yazarım sonuçları.
« Son Düzenleme: Aralık 21, 2013, 09:10:21 ÖÖ Gönderen: tolga abaci » Logged

"Finished products are for decadent minds." -- attributed to Hari Seldon, in Isaac Asimov's Second Foundation.
scavus
Ziyaretçi
« Yanıtla #10 : Aralık 21, 2013, 10:59:12 ÖÖ »

ben cihazı görünce sustum
kedinin gözleri konuşuyor


rastgele foto başlığına çevirdiniz ya iki kelam yazın

Bu arada daha önce coze arkadaşımızda X68000 deneyimlerini aşağıdaki başlıkta paylaşmıştı. Bu başlığa eklenecek bilgilerle, X68000'leri gözünüz kapalı parçalayıp, toplayabilecek hale geleceksiniz (dermişim)

http://www.commodore.gen.tr/forum/index.php?topic=2097.0


Logged
LW3D
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 9.319


Günü Kurtaran Avam Hiooargggh :)


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #11 : Aralık 21, 2013, 18:07:28 ÖS »

Bilgiler için teşekkürler Tolga...Demek ki almaya kalkınca bir şekilde, 2MB RAM'lı bulmak gerek. Çünkü sonradan bu RAM kartı falan bulmak kolay olmayacaktır (x68000'i bulduk, RAM'lısını arıyoruz...)

SASI, işi biraz can sıkıcı. Coze'nin x68000 başlığında da bu sorundan bahsedilmişti. Daha sonradan x68000 için hiç CF projesi yapan olmamış mı? Çok ayıp yinede SCSI bile iş görür herhalde. Bir bilgi bulur paylaşırsan çok memnun oluruz...

Yalnız resme baktımda Samurai değil bu, Ninja gibi... Çok klas bir tipi, havası var...Tekrar güle güle kullan...Ekran görüntüleri, kullanımla alakalı şeyler paylaşabilirsen çok güzel olur... Misal varsa SX-Windows nasıl birşey acaba?

Logged

tolga abaci
Üye4
***
Mesaj Sayısı: 640



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #12 : Aralık 21, 2013, 22:42:56 ÖS »

Daha sonradan x68000 için hiç CF projesi yapan olmamış mı?

Galiba gördüm forumlarda bir yerlerde. Ama bu tip projelerden edinmek zor oluyor. Sınırlı sayıda üretiliyor ya da hiç üretilmeyedebiliyor (şair burada özeleştiri yapmış Kahkaha).

Ekran görüntüleri, kullanımla alakalı şeyler paylaşabilirsen çok güzel olur... Misal varsa SX-Windows nasıl birşey acaba?

Niyetim o yönde. Klavye adaptörünü yaptığımda SX-WINDOW görme şansımız olacak sanırım. Daha makinenin harddiskinde "dir" bile yapamadım, düşün yani .
Logged

"Finished products are for decadent minds." -- attributed to Hari Seldon, in Isaac Asimov's Second Foundation.
coze
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 1.672


Hieh hieh hieh heh ...


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #13 : Ocak 12, 2014, 06:28:10 ÖÖ »

Tolga, öncelikle hayırlı olsun. Sonunda muradına ermişssin Umarım sorunlarını çözebilirsin. Maalesef ben x68000 lerimi elden çıkardım. İlginç bir sistem, fakat stabil bir forma kavuşturmak çok zaman istiyor. Arkasında Amiga'nın olduğu gibi güçlü bir kullanıcı desteği yok (WHDLoad, custom ROM, OS patch projeleri, donanım projeleri vs.) O yüzden biraz yel değişrmenlerine karşı savaşan Don Kişot gibi hissediyorsun. Ben açıkçası o kadar zaman yatırmayı göze alamadım. Zor bir sistem, umarım tatmin olursun.
Logged

Retro Hincal Uluc
LW3D
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 9.319


Günü Kurtaran Avam Hiooargggh :)


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #14 : Ocak 12, 2014, 10:08:15 ÖÖ »

Zor bir sistem ama, tasarımıyla, sizlerin yazdıklarıyla aklımda çok yokken, aklıma düştü x68000 Tolga'nın bir yandan sorunlara çözüm getirdiğini bildiğimden ve kendisinin teknik bilgisine çok güvendiğimden, sorunları düzeltip, nirvanaya ulaşmasını bekliyorum Çözümleri getirince, alıcaz artık
Logged

Sayfa: [1] 2 3 ... 5   Yukarı git
Yazdır
Gitmek istediğiniz yer: