Merhaba, Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya üye olun.

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz

  Gelişmiş Arama
insanın içinde varsa, commodore.gen.tr açığa çıkarır bunu.. bir nevi retro olaylarının dolunayıyız.(Arda)
commodore.gen.trGenel KategoriProjeCommodore Datasette Motor Lastiği Gerdirici Projesi
Sayfa: [1] 2   Aşağı git
Yazdır
Gönderen Konu: Commodore Datasette Motor Lastiği Gerdirici Projesi  (Okunma Sayısı 2780 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
malik
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 643



Üyelik Bilgileri
« : Eylül 03, 2021, 12:25:11 ÖS »

Bugün Commodre Datasette'lerimden birini kullanmak istediğimde, Motor lastiğinin zamanla gevşeyip genleşmiş olduğunu gördüm.
Lastiği değiştirmek için lastik arayışına girmeden önce nasıl gerdirebilirim diye düşündüm ve aklıma gelen bir yöntemi denemeye karar verip proje yaptım.
Daha önce yapılmışmıdır hiç bilmiyorum.

Motor lastiğine değip ittirerek gergin kalmasını sağlayan ekstra bir kasnak düzeneği eklersem bu iş olur diye düşündüm.
Bu işlem tamamen çürümemiş sadece genleşmiş ve özelliği tamamen bozulmamış olan lastikler için geçerli.

Tabiki isteyende lastiği sağlam olsa bile ileride devreye sokma amacı ile yinede yapıp orta boşluk lısımda hazırda bekletebilir.
Hatta aynı lastiği bulamayıp ta bir-büyük çaplı lastik ile de kullanılabilir.
Prototip olacağı ve çabucak sonucunu görmek için şekli şemali önemli olmayan elimin altında olabilecek malzemeler buldum, sonuçta deneme maksatlı.

Kullandığım malzemeler.

Aparat için de sadece 3 parca
-----------------------------
-Büyük pilli Eski TV kumandasında çıkardığım pil yatağının metal sac'ı. Uzunluğu 2.5 CM kadar.
-Eski bir DVD-ROM'dan çıkardığım bir motorun ucundaki V-oluk kasnak
-Bir tane 4'lük çivi

El Aletleri
-----------
Matkap
1.5 mm Ve 3 mm Metal Tığ'ı
Tornavida
Yan keski
Makas
Üçgen şekilli eğe
Zımpara parçası

İşlemleri uygulayarak reimleri aşama aşama çektim, sonucunu bende merak ediyordum.
İlk kullandığım DVD-ROM Motor kasnağı olmadı, çap olarak ufak olduğundan dönüşü çok zor oldu sonra onun yerine 3-4 kat büyüklüğünde başka bir kasnak koydum ve çok rahatladı.
Yapmak isteyen olursa tabiki daha da geliştirebilir ve daha iyi malzemeler kullanabilir.
Bir püf noktasını anladım eklenen ekstra kasnağın çapı nakadar büyük olursa yani merkezi ile lastiğin sürtme noktası arası mesafe uzak olursa okadar rahat dönüyor.

Çok fazla ayrıntılı yazmiyacağım çünkü resimlerde ne yaptığım ve amaç görünüyor. Çok kolay oldu.

-Resim 1 Malzemeler. (4'lük çiviyi koymayı unutmuşum, diğer resimlerde görünüyor)
-Resim 2 Elde edeceğim düzeneği yerleştireceğim bölgedeki vida.
------------------------------------------------------------------------------------------------
-Resim 3 ve Resim 4 Önce çivinin baş kısmı tarafını dibinden biraz eğeleyip birazda zımparalayım pürüzsüzleştirdim, buraya V-Oluk Makara döneceği için.
-Resim 5, 6 ve 7 Pil yatağı metal'inden yay'ı çıkardım ve kenarından makasla biraz kesip incelttim. Biraz vazlaca genişti.
-Resim 8 SAC'ın bir ucuna 1.5 mm delik açtım burada V-Oluk Kasnak çalışacak. Kasnak milini bu deliğe geçirip arkadan lehimle sabitledim.
-Resim 9 SAC'ın diğer ucuna 3 mm delik açtım. Buradanda Datasette'nin Motor Şasesinin vidası girecek, bu aparatı Datasette'ye sabitlemek için.
-Resim 10 Eğe ile SAC'ın çapaklarını sıyırdım.
-Resim 11, 12, 13, 14 Ve 15 Motor'un Kasnağını çıkarıp çiviye kodum ve çiviyi yan keski ile uygun yerden kestip kasnak mili elde ettim.
-Resim 16 Ve Resim 17 Kasnak milini SAC'ın ucuna lehimlemeden önce lehimleme kolay olsun diye lehimlenecek yeri önceden biraz lehimle kapladım. Kasnak milinin ucunada lehim kapladım.
-Resim 18 Lehim yerlerindeki lehimi eritip hıalıca masaya vurp fazlalık lehimleri çıkardım.
-Resim 19 Kasnağı mile geçirip mili arkadan SAC'a lehimleyip sabitledim.
-Resim 20 Lehimin içindeki pasya mile bulaştığı için kasnak mile yapışarak dönüyor, tinerle yıkadım (Alkol falan da olur)

-Resim 21 Arkadaşlar DVD-ROM Motor kasnağı olmadı yukarıda yazımda açıkladığım gibi çalışmadı, daha büyük bir kasnak ile değiştirip devam ettim.
 Tekrar resimlerle uğraşmak istemedim çünkü işlemler aynı açıkça anlaşılıyor.
-Resim 22 ve 23'te görüldüğü gibi elde ettiğim düzeneği Datasette motor şasesini Datasette'nin gövdesine sabitleyan vidayla aynı yere yerleştirip tutturdum. (Vida yerini Resim 1'dede işaretledim)

Düzeneğimin Şeklini şemalini lastik eksenine göre eğip büküp aynı hizaya getirdim.
Düzeneği lastiği itecek yönde kaydırıp lastiği uygun sertliye getirdiği konumda vidayı sıktım.
Kasnağın eksenini aynı hizaya getirecek son eğme bükme işleminden sonra işlem tamamlandı.

-Resim 24 ve 25 ve çok mutlu oldum. işe yaradı, yeni lastik takılana kadar bu şekilde çalışacak.
 Sanırım bu şekilde de kalabilir, lastik tamanamen ölene kadar.






* Resim 1.JPG (150.02 KB, 682x512 - Görüntüleme: 73 kez.)

* Resim 2.JPG (150.7 KB, 682x512 - Görüntüleme: 117 kez.)

* Resim 3 Ve Resim 4.JPG (301.45 KB, 2140x674 - Görüntüleme: 79 kez.)

* Resim 5, 6 Ve 7.JPG (329.37 KB, 1374x882 - Görüntüleme: 75 kez.)

* Resim 8.JPG (96.35 KB, 652x444 - Görüntüleme: 87 kez.)

* Resim 9.JPG (91.5 KB, 567x442 - Görüntüleme: 74 kez.)

* Resim 10.JPG (192.18 KB, 852x840 - Görüntüleme: 78 kez.)

* Resim 11, 12, 13, 14 Ve 15.JPG (735.21 KB, 2204x1272 - Görüntüleme: 82 kez.)

* Resim 16 Ve Resim 17.JPG (315.79 KB, 1786x760 - Görüntüleme: 81 kez.)

* Resim 18.JPG (191.88 KB, 1035x796 - Görüntüleme: 93 kez.)
« Son Düzenleme: Eylül 03, 2021, 16:15:27 ÖS Gönderen: malik » Logged
malik
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 643



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #1 : Eylül 03, 2021, 12:26:16 ÖS »

Forum daha fazla eklenti resmi eklememe izin varmediği için buradan devam ediyorum


* Resim 19.JPG (153.28 KB, 1089x509 - Görüntüleme: 86 kez.)

* Resim 20.JPG (141.07 KB, 777x485 - Görüntüleme: 73 kez.)

* Resim 21.JPG (111.28 KB, 794x460 - Görüntüleme: 87 kez.)

* Resim 22.JPG (185.59 KB, 909x682 - Görüntüleme: 100 kez.)

* Resim 23.JPG (154.26 KB, 909x682 - Görüntüleme: 94 kez.)

* Resim 24.JPG (519.8 KB, 1640x1160 - Görüntüleme: 128 kez.)

* Resim 25.JPG (578.94 KB, 1868x1224 - Görüntüleme: 112 kez.)
« Son Düzenleme: Eylül 03, 2021, 12:27:48 ÖS Gönderen: malik » Logged
AmigaEsref
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 7.636


love is where you find it.


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #2 : Eylül 03, 2021, 12:57:19 ÖS »

Emeğinize sağlık. C64 devir sayısını gerektiği şekilde mi ayarlıyor? Yani siz bu lastiği gerdiğinizde sertliğe göre kendi devir hızını düzenliyor mu?
Logged

AMIGA 500 | GOTEK | 1 MB RAM | 1.3 ROM | Pi Zero HDMI
AMIGA 1200 | 8GB CF | 3.2 ROM | TF1230 Turbo Kart | HDMI-520
COMMODORE 64 | IRQHack64 | KissCart64 | 64K CUPCAKE-CART | Pi 1541 | 1084 S
'Cause I'm CRT., I'm retro | CRT, and I'll win the fight | CRT, I'm a power load | CRT, watch me shine
malik
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 643



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #3 : Eylül 03, 2021, 16:03:27 ÖS »

Aşırı gerdirme motoru zorlarsa devir etkilenir. Motor güçlü ise etkilenmez bile.

Uygun gerginlikte olduktan sonra bu eklentinin devir sayısına etkisi yok.
Devir aynı dvir.

Lastiğin turu tamamlama devir sayısı değişir ama motorun devri sabit olduğundan lastik uzunda olsa kısada olsa saniyede alınan yol miktarı aynı kalır, volantın da devri değişmez.
Bantın saniyede aldığı yol etkilenmez.
« Son Düzenleme: Eylül 03, 2021, 16:16:12 ÖS Gönderen: malik » Logged
AmigaEsref
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 7.636


love is where you find it.


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #4 : Eylül 03, 2021, 18:06:20 ÖS »

Peki sadece ana motorun üstündeki kısmı çıkarıp daha genişini taksaydık  O zaman devir yavaşlar mıydı?
Logged

AMIGA 500 | GOTEK | 1 MB RAM | 1.3 ROM | Pi Zero HDMI
AMIGA 1200 | 8GB CF | 3.2 ROM | TF1230 Turbo Kart | HDMI-520
COMMODORE 64 | IRQHack64 | KissCart64 | 64K CUPCAKE-CART | Pi 1541 | 1084 S
'Cause I'm CRT., I'm retro | CRT, and I'll win the fight | CRT, I'm a power load | CRT, watch me shine
Cydonian
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 741



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #5 : Eylül 03, 2021, 18:18:48 ÖS »

Malik hocam, lastiğin geniş kısmını alacak kadar lastiğin takıldığı teyp içindeki o dönen parçaların etrafına teflon bant sarsak olur mu?
Logged

It is difficult to say what is impossible, for the dream of yesterday is the hope of today and the reality of tomorrow.
malik
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 643



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #6 : Eylül 03, 2021, 18:52:29 ÖS »

Peki sadece ana motorun üstündeki kısmı çıkarıp daha genişini taksaydık  O zaman devir yavaşlar mıydı?

Hızlanma olur. Datasette eri rtansferinde bozulma olabilir.

Bir çark başka bir çark'ı dönderiyorsa çaplarında değişiklik yapılırsa devir oranı bozulur. Yaşlama veya hızlanma olur.
Benim Taktığım sadece dönderiliyor, kendisi baska bir çark dödermiyor.
Etkisiz eleman yani.
« Son Düzenleme: Eylül 03, 2021, 20:03:08 ÖS Gönderen: malik » Logged
malik
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 643



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #7 : Eylül 03, 2021, 19:56:23 ÖS »

Bir ekleme yapim.
motorun üstündeki kısmı çıkarıp daha genişini taksaydık volant devri hızlanır.

Datastte'nin Volant hızının toleransı % Yüzde Kaç bilmiyorum.

Datasette'nin Motor ve Volant çaplarına şimdi baktım. Volant Çapı 40 mm Mootor Kasnağı çapı 10 mm

Eğer Motor kasnağının çapını 1 mm bile büyütürsek hız %10 artıyor.

π sayısı ve formüle gerek yok. Direk Çapları bir birlerine bölelim. Volant çapı 40 mm / Motor kasnağı çapı 10 mm = 4 Kat Fark var. Motor 4 defa dönünce Volant 1 turunu tamamlıyor.

Motor Volantını 1 mm genişlettiğimizi düşünelim Yani 11mm olsun. Volant çapı 40 mm / Motor kasnağı çapı 11 mm = 3,6363 Kat Fark oluyor. Motor 3,6363 defa dönünce Volant 1 tur tamamlar.

Motor Kasnağı 10 mm iken 4 defa dönünce Volant 1 tur tamamlıyor.
Motor Kasnağı 11 mm iken de 3.6363 defa dönünce Volant 1 turunu biraz daha erken tamamlıyor yani hızlanıyor.

4/3.6363 = 1.1 kay Yani Motor Volantı Çapında 1 Tam %10 Fark var doğal olarak buda hıza yansıyor hız da %10 artış olur.

Dadasette nin toleransı nekadar bilmiyorum. 1 mm ile %10 hızdan etkilenmez sanırım.
Ama Motor Kasnağı çapını 1 mm arttırmak Lastiğin gerginliğini kurtarmıyacak tır.
« Son Düzenleme: Eylül 03, 2021, 20:00:37 ÖS Gönderen: malik » Logged
AmigaEsref
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 7.636


love is where you find it.


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #8 : Eylül 04, 2021, 14:15:31 ÖS »

Ayrıntılı bilgilendirme için teşekkürler.
Logged

AMIGA 500 | GOTEK | 1 MB RAM | 1.3 ROM | Pi Zero HDMI
AMIGA 1200 | 8GB CF | 3.2 ROM | TF1230 Turbo Kart | HDMI-520
COMMODORE 64 | IRQHack64 | KissCart64 | 64K CUPCAKE-CART | Pi 1541 | 1084 S
'Cause I'm CRT., I'm retro | CRT, and I'll win the fight | CRT, I'm a power load | CRT, watch me shine
malik
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 643



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #9 : Eylül 04, 2021, 21:15:47 ÖS »

Malik hocam, lastiğin geniş kısmını alacak kadar lastiğin takıldığı teyp içindeki o dönen parçaların etrafına teflon bant sarsak olur mu?


Cydinian kusura bakma senin soruna fikrimi belirtmeyi unutmuşum.

Teflon bant ne kadar dengeli ve orantılı olur onu düşünmek lazim.
Daha önce hiç birşeyler sarmayı denemedim.
Uzun süreli sağlam durmasını da sağlamak gerek.
Lastik te sadece çok az bi genleşlme varsa kasnakların olukları teflon veya başka birşeyle bir miktar orantılı ve sağlam kaplanırsa belki işe yaraya bilir.
Lastik genleşmesi fazla ise kurtarmaz.

Benim bu resimlerdeki Datasette'nin lastiği baya bi gevşemiş ti sarmak hiç bir işe yaramaz dı.
Baya bir boşluğunu aldım resimde belli oluyor gerdirme miktarı.

« Son Düzenleme: Eylül 04, 2021, 21:24:18 ÖS Gönderen: malik » Logged
Commandate
Üye
****
Mesaj Sayısı: 254


Ruhunu Özgür Bırak O kalbine Giden yolu Bulacaktır


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #10 : Eylül 05, 2021, 03:40:49 ÖÖ »

kasnak falan modifiye iyide 10 tl lik lastik için onca uğraş değmez bence:)
Logged

Onurum Sadakatimdir !
1975-1995 Arası Oyun Konsolu Mod-Restorasyon-Tamir
malik
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 643



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #11 : Eylül 05, 2021, 04:57:23 ÖÖ »

Çok kolay oldu, uğraşırken de çok eğlendim ama kısa sürdü.
Ne yapalım işte buda bizim hobimiz.
« Son Düzenleme: Eylül 05, 2021, 05:16:31 ÖÖ Gönderen: malik » Logged
Voltron
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 2.159



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #12 : Eylül 05, 2021, 22:37:02 ÖS »

eline sağlık @malik. Ben yine lastik kaynatmaya devam ediyorum, uzun süreler gidiyor yine.

Lastik(esasında bu şey tam lastik değil) henüz erimeye başlamadıysa, lastiği önce 3 dakika kaynar suya atıyorum. Kaynayan sudan çıkartıp hemen buzlu soğuk suya atıyorum. Lastik baya toparlıyor ve ilk günkü gibi çalışıyor neredeyse. Datasette haricinde, bu yöntemle ön kapak lastiklerini bir kaç yıl önce düzelttiğim ve hala tıkır tıkır kullandığım CDROM sürüler de mevcut.
Logged

Metal grupları çok bağırıyor. haklıyken haksız duruma düşüyorlar...
malik
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 643



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #13 : Eylül 06, 2021, 13:20:22 ÖS »

Voltron kaynatma işlemini ilkdefa senden duydum. Şimdi bir tane tarif ettiğin gibi denedim aynen dediğin gibi oldu.
Noris Datenrekorder DR1535 Yakında burada satışa koyacağım bazı fazlalıklarla beraber.
Logged
AmigaEsref
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 7.636


love is where you find it.


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #14 : Eylül 06, 2021, 13:42:37 ÖS »

Volkan abi bilgi için teşekkürler.
Logged

AMIGA 500 | GOTEK | 1 MB RAM | 1.3 ROM | Pi Zero HDMI
AMIGA 1200 | 8GB CF | 3.2 ROM | TF1230 Turbo Kart | HDMI-520
COMMODORE 64 | IRQHack64 | KissCart64 | 64K CUPCAKE-CART | Pi 1541 | 1084 S
'Cause I'm CRT., I'm retro | CRT, and I'll win the fight | CRT, I'm a power load | CRT, watch me shine
Sayfa: [1] 2   Yukarı git
Yazdır
Gitmek istediğiniz yer: