Merhaba, Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya üye olun.

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz

  Gelişmiş Arama
insanın içinde varsa, commodore.gen.tr açığa çıkarır bunu.. bir nevi retro olaylarının dolunayıyız.(Arda)
Sayfa: [1] 2 3   Aşağı git
Yazdır
Gönderen Konu: [Tamirat] Playstation 1 SCPH-1000  (Okunma Sayısı 1604 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.623



Üyelik Bilgileri
« : Nisan 03, 2021, 20:03:00 ÖS »

Selamlar...

Geçen haftasonu Oğuzhan'ı ağırladım benim evde. Atari Falcon'unun muhtelif modlarını yaptık (Bu da başka bir yazı olarak gelecek ) ve sohbet ettik bol bol...

Oğuzhan tabi eli boş gelmemiş, tatlı ve böreklerin (ki ev ahalisi olarak bitirmemiz 1 hafta sürdü, o derece yani  )  yanısıra hediye olarak ilk seri (SCPH-1000) japon bölge bu bebeği de getirdi  Kahkaha









Not: 100 milyonun üzerinde satılan bir konsol için "A" serisi ve 5 milyonuncu konsol olması da önemli

Bilmeyenler için; SCPH-1000 Sony Playstation 1'i ilk ürettiği ve Japon pazarına yönelik çıkarttığı model. Rivayete göre de Sony bu seride öyle bir DAC (Digital-to-Analog Converter) yani digital'den analoğa çevirici çipi kullanmış ki dönemin üst düzey müzik sistemlerinde kullanılan efsane bir DAC'mış... Benim kulaklar bu yaşta anca duyduğu için (çocukluğumdan beri rahmetli peder ile yaptığımız avcılık ve tüfek sesi sağolsun) işin o kısmına yorum yapmayı "Audiophilie" arkadaşlara bırakıyorum.

Kısaca retro camiasında kolleksiyon değeri olan bir parça  Karizmatik

Cihazımız çalışıyor...








Ancak büyük bir sorunu var: Sesi tamamen bozuk çıkıyor (ki zaten güzel sesi olması ile ünlü bu cihaz için son derece elim durum )

Ses problemini yazıyla anlatmak zor olduğundan bu videoyu çektim:

https://www.youtube.com/watch?v=U1tJr11OXP4




Bu yazıda bu değerli konsolu tamir etme ve bir kaç detay işlemi anlatacağım.

Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.623



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #1 : Nisan 03, 2021, 20:13:15 ÖS »

Konuyu internette biraz araştırınca sorunun ses işlemcisinin (SPU) kullandığı DRAM hafıza çipinden kaynaklanabildiğini buluyorum.

Bu yüzden işe konsolu çalışma masasına yatırıp...




... kasasını açarak başlıyorum.





Laser ünitesini ve metal koruyucuları dikkatlice çıkartıp kenara koyduktan sonra anakarta ulaşabiliyoruz.





Mevzubahis ses hafıza çipi bu (uPD424260L-A10) - 4Mbit 16-Bit bir DRAM





Önce çipin bacaklarında belki lehim çatlaması olmuştur diye lehimlerini tazeliyorum ancak sonuç değişmiyor ve çipi üflemeli havya ile komple söküp...







... yerine malzeme çekmecemden yeni bir tane çip takıyorum (elimde bu çiplerden bir kaç tane vardı, Mortal Kombat arcade kartlarında da bu çipten kullanılır)





... ve veriyorum power'ı konsola  Kahkaha  Sonuç?


Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.623



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #2 : Nisan 03, 2021, 20:24:26 ÖS »

Sonuç hüsran 

İlk raunt Sony'nin. İkinci raunt

O zaman biraz daha araştırıyorum durumu ve internetteki forumlarda "çıkmaz sokak" olarak nitelendirilen başka bir parçaya geliyor sıra; Ses işlemcisi, yani SPU, CXD2922 çipi...

Bu SONY'nin Playstation 1 için ürettiği özel bir çip. Yani üretimi bulunmayan ve artık piyasadan da bulunması mümkün olmayan bir çip.

Forumlara bakılırsa bunu ancak başka bir ilk seri Playstation'dan bulabiliyormuşuz. Ama forumlardaki bebelerin bilmediği başka bir yer daha var benim bakabileceğim. Elimde bol miktarda parça/yedek parça malzeme olarak arcade kartlar var. Bu çip muhtemel Sony ZN-1 arcade kartında vardır diyorum ve garajdaki yedek parçalık kartların olduğu sepete bir dalıyorum.

Garajdaki sepette Altera çipleri yanmış (tamir edilmeleri mümkün olmayan) Sony ZN-1 anakartları var. Bir tanesi alıp masama koyuyorum...





Karta dikkatlice baktığımda gerçekten de CXD2922 çipi olduğunu görüyorum  Kahkaha





Gerçi bu çipin üzerinde CXD2922CQ yazıyor ama CQ nun ya bir üretim kodu veya minör bir revizyon olduğunu varsayıyorum. Deneyip göreceğiz...

 
Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.623



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #3 : Nisan 03, 2021, 20:29:29 ÖS »

"Unoptanium" olarak nitelendirilen çipi bulduk 

Şimdi sıra mevcut çipi sökmeye geldi. Bunun için önce çipin etrafındaki minik smd bileşenler (direnç kondansatör vs) uçuşmasın diye kapton bant ile maskeliyorum.





Sonra üflemeli havyayı bacakların etrafında dolaştırarak kısa sürede çipi söküyorum.





Maskeleme bantlarını da söküp PCB üzerindeki lehim yapılacak yerleri de üflemeli havya ve lehim pompası ile temizliyorum.





.. ve ZN-1 den söktüğüm SPU çipini Playstation anakartına lehimliyorum.





Sonuç?

Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.623



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #4 : Nisan 03, 2021, 20:30:50 ÖS »

Bu raunt bende


https://www.youtube.com/watch?v=BfFXORVq5bM


Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.623



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #5 : Nisan 03, 2021, 20:50:12 ÖS »

İşin ilginç tarafı, ses işlemcisi arızalı olmasına rağmen orijinal müzik CD'leri çalışıyordu. Sanırım bunun sebebi Playstation'In birden farklı tarzda ses formatını işleyebilmesi ve bu çipin belki de oyun içinde kullanılan ses formatını işleyen bölümlerinde bir arıza olması olarak yorumladım ben...

Neyse, sorunu çözdüğüme sevinirken başka bir problemle karşılaştım... Konsol ve anakartı ellerken görüntüde de sorunlar olmaya başladı.





... çiplere bastırdığımda sorun değişiyordu...







Bu genelde arcade kart tamiratlarımda görüntüyü oluşturan önemli çiplerden birisindeki lehim çatlamasından dolayı sık karşılaştığım bir durum olduğundan çipleri incelemey ve bacaklarındaki lehimleri tazelemeye başladım...

Anakart üzerinde ana RAM bloğuna geldiğimde 4 adet hafıza çipinden birisinin daha önce değiştirildiğini farkettim. Çip biraz eğri ve bacaklarındaki lehimler de fabrikasyon olmadığı kolayca anlaşılıyordu.





Bu çipi tamamen söküp yeniden lehimleyeyim derekn bacaklarının da yamuk yumuk olduğunu farkederek çipi komple yenisi ile değiştirdim (Sony ZN-1 anakartı sağolsun).





Görüntü bu sefer düzeldi ancak sorun başka bir hal aldı...





Kendi kendime söylenerek tüm çiplerin bacaklarını büyüteç ile dikkatlice incelerken sıra ana işlemci olan MIPS RS3000 çipine geldi...





CPU'nun bacaklarında kıl gibi bir şey farkettim. Önce lehim tazeleme operasyonunundan kalan kulak pamuğu kılı sandım ama temizleme ile gitmiyordu.





Neden sonra bunun çok ince bir bakır kıymık oldunu anladım. Muhtemelen bacaklara yaptığım lehim tazeleme operasyonum sırasında havyanın ucundan (oraya da temizleme telinden) bulaştığını düşünüyorum. Neyse, şans işte... Onu temizleyince...





Artık anakart tamiratı başarıyla biraz gecikmeyle de olsa sonuçlandı


Şimdi sıra laser ayarına geldi sonunda...
Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.623



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #6 : Nisan 03, 2021, 21:02:30 ÖS »

Daha önce tamirat görmüş bir Playstation üzerinde çalışırken laser ayarlarını standart fabrika ayarlarına getirmekte fayda var. Laser lens eskimiş bile olsa bu sayede en azından ayarlamaya mantıklı bir yerden başlamış olursunuz.

Bunun için çok güzel bir kaynak paylaşayım;


http://dogbreath.de/PS1/LaserAlignment/Laser.html


Bu yazı mod çipi olmayan bir SCPH-100x serisi Playstation'ı orjinal oyun ve müzik oynatabilecek hale getirebilmeniz için gereken ayarlama bilgileri vermesi açısından çok faydalı.

Bizim cihazın lensi de daha önceki tamirat denemesinden nasibini almış ve flex kablosu kenarından yırtılmış. Neyseki kopan 3 adet hat tamir edilmiş ama ben oynamasınlar diye yerine bir parça epoksi sürdüm.





Yukarıda linkini paylaştığım yazıya bakarak önce işe laser gücünü ayarlayan bu potansiyometrenin voltajını ayarlamakla başlıyorum. Bunun rahat yapılabilmesi için de potun tepesindeki lehim yerinden bir parça kablo uzatıyorum.





Bu voltajın standart bir Playstation'da 11.4 mV olması gerekiyormuş. Bizimkinde bu değer 10.8 mV. Bu çok az. Laser'in gücünün az olduğu anlamına geliyor.





Müzik CD'si çalışırken bunu pot ile oynayarak 11.4 mV'a ayarlıyorum.






   
Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.623



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #7 : Nisan 03, 2021, 21:16:19 ÖS »

Bu ayardan sonra "bias" ayarına bakıyoruz.





Bunun da CD yokken 1.70 V olması lazımken bizim cihazda 2.14 V yani çok fazla.





Bunu da anakartın üzerindeki "bias" potunu ayarlayarak spesifikasyona getiriyorum.





Sıra "gain" ayarına geldi. Bunun için orjinal fabrika baskı bir müzik CD'si koyup Playstation'ın CD çalar ekranına gidiyoruz ve son parçayı seçiyoruz. Son parçayı seçmemizin sebebi CD'nin dış çeperinde bulunan veriyi okumak için Playstation'ın CD'yi daha yavaş döndürmesi ve daha az inişli çıkışlı bir değer yakalayablmemiz.

Bunun da 1.80-1.85 V arası bir değerde olması gerekiyor.

 

Ben bunu "gain" potuyla oynayarak 1.82 V civarına getiriyorum.



Bu ayarlar ile muzik CD'si çalarken duyduğum hışırtı ve distorsiyon da kayboluyor.

Bu raunt'da bizde ama cihazın şu anki haliyle bir oyun deneyebilmem mümkün değil zira elimde japon bölge orjinal oyun CD'si yok...

Ama buna da bir çaremiz var

Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.623



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #8 : Nisan 03, 2021, 21:20:29 ÖS »

Cihazı bu haliyle kapatıp zebramodan da (bana göre) yüksek fiyatlara satılan bir NTSC-J orjinal oyun alarak konuyu kapatabilirdim...

Ama yok öyle kolaya kaçmak. Yıllar varki Playstation ile uğraşmadım. Normal PAL gölge bir konsol olsa bu kadar bile uğraşmazdım ama bu cihaz özel bir cihaz. Biraz daha mesai harcamaya değer.

Zaten sokağa da çıkamıyoruz, evde tıkılmışken biraz daha uğraşalım

O zaman ne yapalım? Bu cihaza bir modchip yapalım  Kahkaha  Kahkaha  Kahkaha
Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.623



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #9 : Nisan 03, 2021, 21:26:26 ÖS »

MM3 modchip'in (ve birkaç tane daha farklı tipte) kaynak kodları internette uzun bir süredir dolaşıyor. Daha önce tenezzül etmemiştim ama bu vesileyle bir deneyelim bakalım dedim...

Bunun için bu elemanın yazısını referans aldım: https://quade.co/ps1-modchip-guide/mm3/

ve elimde PIC 12C509 da var. Yazıdaki paylaşılan modchip HEX dosyası 508 ve 508A için ama sorun değil zira 508A ve 509A arasındaki tek fark 509 da daha fazla memory olması. Kod tamamen uyumlu.

O zaman takıyoruz TL866'ya bir 12C509...





ve yakıyoruz modchip'in Japon bölge versiyonu...





Logged

cdemir
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 3.325



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #10 : Nisan 03, 2021, 21:45:16 ÖS »

Üstad yine keyifli bir macera oluyor. Ellerine sağlık.

Maç seyrederken denk gelmişti. İlk mesajı okumuştum kalanları şimdi okudum.

Maceranın devamını bekliyorum Kahkaha
Logged

selcukpekoz
Üye
**
Mesaj Sayısı: 13


Do or do not. There is no try.


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #11 : Nisan 03, 2021, 22:00:54 ÖS »

Elinize sağlık vallahi hayranlıkla okudum.
Logged
cdemir
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 3.325



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #12 : Nisan 03, 2021, 22:12:08 ÖS »

Aslında bu konu üstad için çerez sayılır. Kahkaha

Linkten, forumdaki tamirat ve mod çalışmalarının çoğunun derlenmiş dökümanlarına ulaşabilirsiniz.
Daha sonra başka mod tamiratlar da oldu.
Ama fırsat bulup derleyemedim.
http://www.commodore.gen.tr/forum/index.php?topic=13747.0

Elinize sağlık vallahi hayranlıkla okudum.
Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.623



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #13 : Nisan 03, 2021, 22:57:48 ÖS »

Devam ediyoruz...
Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.623



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #14 : Nisan 03, 2021, 23:05:28 ÖS »

Evde yapılmış modchip için programladığımız PIC çipinin bacaklarını açıp anakartın altına montaj için fazla bir yükselti bırakmayacak hale getiriyorum.





PU-7 anakart için "stealth" yani modchip tanıyan oyunlardan gizlenmiş şekilde (olduğu iddia edilen) çalışması için belirlenen lehim yerleri bunlar.





Evde yaptığımız modchip'i bu şekildeki numaralarla belirlenmiş yerlere lehimliyorum ve kapton bant ile yerine sabitliyorum. Çipin bacakları alttaki karta kısa devre yapmasın diye alt tarafını da önce kapton bantla izole ediyorum.





İşlem tamam

Logged

Sayfa: [1] 2 3   Yukarı git
Yazdır
Gitmek istediğiniz yer: