Gecmiste ara ara forumda benzeri dusuncelerimi paylasmistim; retro cihazlarin tasarimlarina baktigimda bazen "acaba bunu neden farkli sekilde gelistirmemisler" ya da "cok ufak bir tasarim farki ile olmayan bir ozellik eklenebilirmis ama adamlar makineyi sifirdan yaratmis, akillarina gelmemis olamayacagina gore vardir bir bildikleri" dedigim oluyor.
Bunlarin birisi ZX Spectrum'un renk ozellikleri uzerine.
Bilindigi gibi ZX Spectrum sinirli miktarda bellege sahip oldugu icin, eldeki bellegi mumkun oldugunca verimli kullanmak durumunda. Bunu icin de ekran bellegi zekice bir yontemle pixel bilgisi ve renk bilgisi (attribute) olarak iki alana ayrilmis ve attribute yani renk bilgisi her 8X8 pixellik kare icin sadece bir onplan ve bir arkaplan rengi atanabilecek sekilde duzenlenerek bellekten tasarruf saglanmistir. Tabi bunun en olumsuz yani "attribue clash" yani renk ozellikleri cakismasidir. Bu ekran duzeninde, attribute alanini olusturan byte'larin 3 biti arkaplan yani PAPER, 3 biti ise on plan yani INK verisini saklar. Geri kalan bitlerin birisi BRIGHT bitidir. Bu bit 1 ise, RGB bitleri ile ifade edilen rengin bir ton daha parlak olani goruntulenir. Bu sekilde Spectrum'un 1'er bitlik RGB paleti ile goruntuleyebildigi 8 renk, iki katina cikartilarak 16 renk haline gelir. (Aslinda 15, cunku parlak siyah ile normal siyah ZX Spectrum'da aynidir.) Sonuncu bit ise FLASH bitidir. Bu bit 1 oldugunda adi gecen 8X8'lik blok'un PAPER ve INK degerleri 1 saniyede bir yer degistirir. Yani o alan tabir caizse "yanip soner." Bu benim hep ilgimi cekmistir. Gerektiginde cok basit bir kod ile CPU'ya rahatlikla yaptirilabilecek bir "yanip sonme" efekti icin, ekran belleginin son derece kisitli ve dolayisi ile kiymetli bitlerinden birini kullanmak yerine bu biti EXTRA BRIGHT gibi normal BRIGHT'in iki kati parlak renkler elde etmek icin kullanmak,hatta alternatif bir 3 bitlik paleti aktive etme mantigi ile kahverengi, turuncu gibi Spectrum'da normalde bulunmayan renkleri eklemek ve makineyi 32 renk gosterebilir hale getirmek dururken, o bit neden FLASH ozelligi icin harcanmistir hep merak ederim...
Yaa iste boyle....
Siz ne dersiniz, 16 yerine 32 renk gosterebilecek bir makineyi mi tercih ederdiniz yoksa CPU destegi olmadan karakter karesi onplan ve arkaplan renklerini saniyede bir degis-tokus edebilen bir cihazi mi?