Merhaba, Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya üye olun.

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz

  Gelişmiş Arama
insanın içinde varsa, commodore.gen.tr açığa çıkarır bunu.. bir nevi retro olaylarının dolunayıyız.(Arda)
commodore.gen.trArcade Sistemler ve Oyun KonsollarıArcade Sistemler (Moderatör: yavuzg)SEGA ST-V Arcade kartını ev konsolu haline getirmek
Sayfa: [1] 2 3 ... 18   Aşağı git
Yazdır
Gönderen Konu: SEGA ST-V Arcade kartını ev konsolu haline getirmek  (Okunma Sayısı 75784 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.904



Üyelik Bilgileri
« : Haziran 13, 2013, 02:20:32 ÖÖ »

Herkese selamlar...

Projesiz duramayan başbelanız yeni bir "mini" proje ile geri döndü.

Bu sefer konumuz yine arcade. Forumda paylaştığım projelerimi biliyorsunuz. Bu proje günlüklerimde sizlerle sohbet ederken Selim7 arkadaşımızla da tanışmıştım. VGA-SCART ve Neo Geo günlüklerini takip edenler hatırlayacaktır, Selim7 kendisinin de bir arcade meraklısı olduğundan ve elinde bir SEGA ST-V (Sega Titan Video) arcade PCB'si olduğundan bahsetmişti. Hatta bir power supply vukuatı sonrası elindeki board'un yandığından bahsetmişti.

Daha once JAMMA ve Arcade PCB'ler konularına sadece yabancı forumlarda kulak misafiri olmuştum. Sonra LW3D'nin katkılarıyla bir neo geo MVS board sahibi olmuş ve sonrasında da bir neo geo arcade kabini yapmıştım. Bu tecrübelerin verdiği cesaret ve bu nadir arcade boardların yavaş yavaş arcade cennetine gitmelerine gönlüm izin vermeyerek  :'( Selim7'ye yandığını düşündüğü boardu göndermesini, neo geo projesinden sonra bir bakacağıma söz vermiştim.

İşte bu tamirat macerası böyle başladı 

Sonunda yeni neo geo kabinimde KOF98 oynamaya  biraz ara verip geçen haftasonu odamdaki koltuğun üzerinde neredeyse 1 aydır paketiyle duran Selim7'nin gönderdiği ST-V'nin paketini açtım.



Hmm demek böyle bir şeymiş diyerek PCB'yi incelemeye başladım... Paketin içinden bir de zamanın efsane oyunlarından Tecmo World Cup 98 çıktı.
« Son Düzenleme: Nisan 01, 2014, 10:13:40 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.904



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #1 : Haziran 13, 2013, 02:38:25 ÖÖ »

İlk izlenimim standart bir JAMMA PCB'si olduğu idi ancak bir Arcade PCB'nin JAMMA soket girişi olması standart JAMMA olduğu anlamına gelmez. Bu yüzden her zamanki gibi once oturdum Google'ın başına ve araştırmaya başladım. Nedir bu Sega ST-V?

SEGA Titan Video, SEGA firmasının arcade'in son(lara doğru) dönemlerine yakın "büyük beklentilerle" ürettiği bir arcade sistemiymiş. Temelde Sega Saturn'ün "arcade" versiyonu da demek yanlış olmaz (tamiratın ilerleyen aşamalarında aynen de böyle olduğunu doğruladım, anlatacağım). Bu board, SNK firmasının Neo Geo MVS mimarisi gibi kartuş tabanlı ve (sözde) 4 adet kartuşa kadar kapasitesi olan, efendim türlü eklentileri ve arayüzleri destekleyen (SCSI bağlantısı falan var - ileride ciddi bişeyler yapmayı planlamışlar sanırım), genişlemeye çok açık (Sega, kusura bakma da biraz geç kalmışsın - 1995'deyiz yahu!) bir arcade sistemiymiş.

uzun lafın kısası bu system Sega'nın (afaki ve geç kalınmış) hayalleri ile birlikte pek tutulmamış ve arcade tarihinin tozlu raflarında yerini almış. Bu arada, bu boardların "çalışır" durumda olanları günümüzde Sega ve arcade fan'ları tarafından hala ilgiyle takip ediliyormuş (SNK neo geo kadar olmasa da).

Neyse, araştırmalarım sonucu ST-V'nin harbi standart bir JAMMA PCB olduğunu öğrendim. Hatta bu board'u çalıştırmak için -5V'a ihtiyacım olabileceğini düşünmüştüm ancak gerekli değilmiş. -5V daha eski PCB'ler tarafından kullanılırmış.

Eee,benim arcade lab ekipmanı masanın üzerinde kalktı, şimdi nasıl bu board'u deneyeceğim darken... Kendi kendime "salak, 2 aydır ne ile uğraşıyordun" dedim. Yav, ne lab ekipmanı, babalar gibi JAMMA arcade kabinim var ya artık  Kahkaha

Hemen prensip icabı, küçük bir temizlik ile başladım işe. Bu iş için piyasada "mavi sprey" diye bilinen spreyimizi kullanıyoruz.



retro işiyle uğraşıyorsanız ilk adım, kontakları temizlemek...





« Son Düzenleme: Nisan 01, 2014, 10:14:19 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.904



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #2 : Haziran 13, 2013, 02:43:27 ÖÖ »

kartuşun kontak pinlerini temizledikten sonra PCB'nin kontaklarına geldi sıra. Diğer projenin tamamlanması ile boşalan masaya ST-V oturdu 



Ufak temizlikten sonra kabinin control panelini açtım ve ST-V yi neo geo'nun üstüne yerleştirdim.



JAMMA soketini de neo geo'dan söküp ST-V'ye taktım.




« Son Düzenleme: Nisan 01, 2014, 10:15:08 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.904



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #3 : Haziran 13, 2013, 02:47:27 ÖÖ »

Dur bakalım ne olacak? Acaba Selim'in dediği gibi mefta mı olmuş yoksa hala ruhunu teslim etmemişmi diyerek kabinin güç düğmesini çevirdim...

Heyooo!



farklı bir arcade efsanesi neo geo kabinimde hayat buldu. Gurur verici bir olay 

Eee bitti mi yani? Hani tamirat nerde? Bekleyin, herşey daha yeni başlıyor...
« Son Düzenleme: Nisan 01, 2014, 10:15:24 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.904



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #4 : Haziran 13, 2013, 03:13:41 ÖÖ »

Kartuş fiziksel olarak takılı ancak ST-V kartuş hatası veriyor. kabini off yapıp kartuşu yerine yeniden yerleştiriyorum ama nafile, sonuç yine aynı. Hata mesajında da bahsettiği üzere kabinin "servis" butonunu tıklayarak test menüsüne ulaşıyorum.



Evet, sorun burada daha net görülebiliyor. Oyun menüsü boş! Bir iki test yapalım bakalım diyerek memory testini yapıyorum.



Memory'ler sağlam görünüyor. Yeniden araştırmaya geri dönmenin zamanı geldi. İnternette konuyu araştırırken Selim'in bana gönderdiği son mesajda bahsettiği konu aklıma geliyor. İnternetten bulduklarım da Selim'in bahsettiği konuyu doğruluyor. ST-V "multi" modda kalmışsa kartuş hatası verirmiş. yeri gelmişken digger bulduğum bilgilere de değineyim. yazının başında da söylemiştim ya, Sega bu cihazda genişleyebilir esnek bir mimamiri kullanmış. Aynen SNK gibi ST-V de (sözde) birden fazla kartuşu destekliyormuş. Ama sorun şu, Sega bu hayalini hiçbir zaman gerçekleştirememiş! Birden fazla (multi) oyun destekleyen bir ST-V boadr'u hiç yapılmamış. Bu yüzden board'un üzerindeki genişleme soketlerinden birisinin üzerinde bir dongle var. Bu olmadan board çalışmıyor bile. Sanırım bir çeşit sonlandırıcı.

Neyse, konumuza dönelim. Test menüsünden "System assignments" seçiyorum.



Hah! Aradığımız yer burası. Burada kabin ayarımızı 2 kişilik yapıyorum ve Selim'in de bahsettiği "multi" ayarını "alone" hale getiriyorum.



Daha sonra kabini restart ederek sonuca bakıyorum...

heyoo!



Eee bitti mi işimiz? Malesef daha yeni başlıyoruz 
« Son Düzenleme: Nisan 01, 2014, 10:15:49 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.904



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #5 : Haziran 13, 2013, 03:40:36 ÖÖ »

Ben sevinçle hemen bir jeton atıp oyunu oynamaya başlıyorum. Ama hevesim kursağımda kalıyor çünkü yaklaşık 20-30 saniye sonra oyun "donuyor". herhalde şansına diyip kabini restart edip yeniden yeniden yeniden deniyorum ve sonuç aynı. PCB bazen hiç açılmıyor bazen oyunun demo ekranında beklerken bazen de maça başlama düdüğünden hemen sonra donuyor.

herzamanki gibi Google amcaya soruyorum ve yine bir cevap bulmam fazla uzun sürmüyor. Sorunun sebebi kısca şöyleymiş;

Sega teknolojiyi zorlayacak ya, ST-V'yi ve onun "ev" arkadaşı olan Saturn'ü 2 işlemcili yapmış! Sene 95, daha intel çift çekirdekli CPU falan yapmıyor. Tabi kurumsal bilgisayar sistemlerinde kullanılan bir yapı bu birden fazla işlemci kullanmak ancak bir arcade PCB'de bu teknolojiyi kullanmak ilginç. Burada bahsettiğim teknoloji digger konsol ve arcade PCB'lerdeki gibi bir işin bir işlemci başka iş için başka işlemci kullanmak değil (örn. ses, görüntü v.s.). ST-V de o da var. Sega "esas" işlemci olarak Hitachi'nin SH-2 işlemcisini kullanmayı tercih etmiş. Bu işlemci "master-slave" yapıda "dual" olarak çalışabiliyor. Saturn'de de aynı işlemciler kullanılmış.

Peki niye anlatıyorum bunları derseniz, adamlar çift çekirdek olayına girmiş ama lehim yapmayı pek becememişler.  Anlatayım...

Board'u açarken test butonuna basılı tutunca daha detaylı bir menu karşımıza geliyor. Sorunu netleştirmek için burada "DUAL-CPU" testini yapmamız gerekiyormuş.



Ve testi çalıştırıyoruz.



Evet. Sorun anlaşıldı. İkinci işlemci devreye girememiş. Şimdi bu sorun ST-V'lerde çok yaygınmış. Çözüm yolunda bir deneme daha yapmamız gerekiyormuş. İkinci (slave) işlemciyi parmağınızla bastırıp testi yeniden yapmanız tavsiye ediliyor  Şimdi bir sonraki adım bu işlemcilerin PCB'deki yerini bulmak! hadi leen diyorum ama yine de yapıyorum...



Hadi leeen! Eeee? Meğerse Sega lehim yapmasını bilmiyormuş! Yani tabii ki Sega'nın boardu yaptırdığı firma her kimse. Zamanla SH-2 işlemcilerinin bazı ayakları board'a lehimlendikleri yerden kurtulup bu sorunu çıkartırmış.

Mevzu bahis işlemciler bunlar arkadaşlar;



Sorunun çözümü ise "basitçe"  (öyle diyor forumdaki ukala dümbeleği) "reflow" etmekmiş. Ne ola ki bu reflow deyip araştırıyorum. Bulduğum olay tanıdık. Reflow etmek SMD (Surface Mount Device) formundaki bu çipleri yeniden lehimlemek.



Ne diyorsun! Bu işlemcilerin bacakları kıl kadar. üstelik kırkayak gibi (tam olarak 144 ayak).



Daha büyük büyütece geçmenin vakti geldi. Silahlarımızı kuşanıyoruz!!!

Ancak saat geç olmuş, arkası yarın 
« Son Düzenleme: Nisan 01, 2014, 10:16:15 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

Simon (Özay Turay)
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 6.024


Commodore Forever


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #6 : Haziran 13, 2013, 08:54:51 ÖÖ »

Yine muhteşem olmuş. Devamını sabırsızlıkla bekliyoruz.
Logged

http://www.retrodergi.com - http://www.e-turay.com

Retro: Commodore 64, Amiga 500, Amiga 1200
Retromsu: Wii, XBox360, XBox, PS3 Slim, PS2 FAT, PS1, PSP Slim, Nintendo DS Lite
guru68
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 805


arıyor: SONY MSX


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #7 : Haziran 13, 2013, 14:00:59 ÖS »

harikasin arkadasim! keyifle okudum, resimlerle bir tamama ulasmis... arsivlik olay bu, eline saglik ama hadi devami gelsin
Logged

C=:
C64+154I+1084S+Wersiboard/C64SpeedDos+154I+c64tpc@ATX/C64PCmod/C64C/A500P+A570+1084S/A600+Apollo030+Ram+PCMCIA-Lan+SiriusGenlock+1084S/A600ATXmod/C286LT/C64DTV@C286LTmod+mmc2iec+TV!
SONY:
HB-75D+Bitcorder+Plotter+4KBram/HB-75P/HB-G900P/PSX7502+VCD/PSone+SCPH152/NeoGcon
Coleco:
TelstarRanger
CommodoreFan ®
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 776



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #8 : Haziran 13, 2013, 15:02:14 ÖS »

Yavuz boş durmuyorsun yine Kahkaha Artık yazı dizilerini okumadan önce en az bir çanak mısır patlatıp öyle giricem olaya  Karizmatik

Eline sağlık da fazla merakta bırakma bizi
Logged

Bir garip COMMODORE fanatiği...
yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.904



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #9 : Haziran 13, 2013, 17:48:05 ÖS »

Yine muhteşem olmuş. Devamını sabırsızlıkla bekliyoruz.

previously on lost 

harikasin arkadasim! keyifle okudum, resimlerle bir tamama ulasmis... arsivlik olay bu, eline saglik ama hadi devami gelsin

başlıyorum

Yavuz boş durmuyorsun yine Kahkaha Artık yazı dizilerini okumadan önce en az bir çanak mısır patlatıp öyle giricem olaya  Karizmatik

Eline sağlık da fazla merakta bırakma bizi

CommodoreFan selamlar! uzun zaman oldu. ben de bi paket Cheetos açtım şimdi...
Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.904



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #10 : Haziran 13, 2013, 18:04:51 ÖS »

Eveeet, şimdi hedefimiz bunlarmış.



Bu tarz bir işleme "tanıdık" demiştim hatırlarsanız. Tanıdık çünkü XBOX ve PS3'lerde de yaşanan bir durum bu. Ancak tabi Sega'ya hakkını vermek lazım, şimdi laf ettik "lehim yapmasını bilmiyorlarmış" falan diye de (Sega fan'leri bu lafıma darılmasınlar lütfen - şaka) aslında bu haltı Microsoft ve Sony bile hem de 21. yüzyılda hem de Sega'dan onlarca (belki de yüzlerce) kat bütçelerle ürettikleri konsollarında da yemişler. Üstelik kıyasladığım alette bu sorun belki de 20 sene sonar çıkmış! 1-2 sene içinde dökülen xbox ps3 ler var...

Neyse, tabii Google/youtube dan "Sega ST-V için nasıl reflow/resolder" yapılır dediğinizde pek de bir şey çıkmıyor karşınıza ancak xbox ve ps3'e dair bolca mazleme var. Ben de bu furyaya kapılıyorum ve alet edevatı hazırlıyorum. İhtiyacımız olan şeyler;

1) Sıvı Flux: Lehimleme yaparken "köprü" oluşmasını engellemek için. Köprü ne demek derseniz, bacakların arasında lehim kalarak onları birleştirmesi.



2) Isı tabancası: ısı ayarlı olan ve bu tür SMD montajlarında kullanılan cinsten olması lazım. Yani ortalıkta (sözde) saç kurutma makinesi kullananan videolar da yok değil  Kahkaha (genellikle bu "sahte" videolardaki sahne şöyle;  Gavur velet yurt odasında oturmuş, elinde saç kurutma makinesi kılıkli bir alet, 5 dakika boyunca xbox'a doğru sallıyor rastgele - hoop bir anda RROD hatası gidiveriyor - yok yaa! hadi leen)



« Son Düzenleme: Nisan 01, 2014, 10:16:46 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.904



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #11 : Haziran 13, 2013, 18:07:14 ÖS »

Şimdi söylenenlere gore sıvı flux'ı çiplerin bacaklarına sürüyoruz. Bu işlemi rahat yapabilmemiz için ucunda en kalınından (filler için sanırım) bir enjektör iğnesi olan bu küçük tüpler satılıyor.



Sonra bir müddet kurumasını bekliyoruz ki ısı tabancasını tutunca "sıvı" olan flux bir anda etrafa uçuşup gitmesin diye...

« Son Düzenleme: Nisan 01, 2014, 10:17:00 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.904



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #12 : Haziran 13, 2013, 18:13:45 ÖS »

Şimdi fiyasko başlıyor  Kahkaha

ısı tabancasını 250 dereceye ayarlıyoruz.



şimdi 250 derecenin elektronik bileşenlere etkisi konusunda endişesi olanlar varsa bir açıklama yapayım. Bu olayı tamam youtube'dan gördüm ama elektronik konusunu biliyorum  Bu ısı üzeri plastic malzeme ile kaplı elektronik bileşenler için (örnek normal yani elle montaj yapılan kondansatöreler) tabii ki uygulanamaz ama SMD bileşenler zaten boardlara bu şekilde monte ediliyor. Hatta gözünüzün önüne elinde ısı tabancası tutan çinli hatunlar gelmesin, bu işi "fırında" yapıyorlar. Tabii 250 derecede 1,5 saatte fırında yılbaşı hindisi yapmıyoruz, o da ayrı. Bu ısıda 1-2 dakikada lehimler erimeye başlar, hadi bilemediniz maksimum 4-5 dakika.

Eskiden RoHS v.s. gibi sağlık standartları olmadığından muhtemel bu boardlarda "kurşun" tabanlı lehim kullanılmıştır. Bu yüzden süreyi fazla uzatmaya gerek yok. Yeni lehimler "lead free" dir, ve sanırım gümüş kullanılıyor artık...
« Son Düzenleme: Nisan 01, 2014, 10:17:12 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.904



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #13 : Haziran 13, 2013, 18:39:03 ÖS »

ısı tabancasıyla her iki çipin bacakları üzerinde 2-3 dakika geziniyorum. Bunun yerinden ayrılmış bacakları tekrar (büyülü bir şekilde) yerine lehimleyeceğini düşünüyorum (saf saf).

Sonra işim bitince board tekrar soğuduğunda tekrar kabine monte ediyorum ve kabine güç verip hevesle bekliyorum.

Hiçbir şey. Bu sefer hiçbir şey olmuyor. Tısss...

ısı tabancası sonrası bacakların durumu



Forumlarda okuduğum bazı şeyleri denemeye başlıyorum. mesela voltaj. benim kabin (normal olarak) tam 5 volt vermeye ayarlı.



Şimdi eğer ikinci işlemci de devreye girdiyse voltaj yeterli gelmemiş olabilir diyorum ve güç kaynağının voltajını biraz artırıyorum.



Deniyorum yine sonuç yok... (zaten forumlarda her söylenene inanmayın)

Board'un pilini mi çıkartın derler...



Yenisini mi takın derler...



Hepsini tek tek yapıyorum işte ama sonuç değişmiyor.
« Son Düzenleme: Nisan 01, 2014, 10:17:34 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.904



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #14 : Haziran 13, 2013, 18:43:39 ÖS »

Sonunda forumlardaki ukalalıklara dayanamayarak sorunu kendim anlamaya çalışıyorum. Bunu yapabilmek için ise Harry potter gibi ısı tabancası sallamaktan medet ummak yerine, ki muhtemel sorunu daha da artırdı, sorunlu işlemciyi tamamen sökmeye karar veriyorum. Bu işlem için "mutlaka" ısı tabancasını kullanmak zorundasınız başka yolu yok.



İşlemciyi söktükten sonra bacakların bağlantı noktalarını görünce sorunun neden olduğunu anlamak zor değil. Resmi iyice incelerseniz bacakların arası "rastgele" sallanan ısı tabancasından ötürü lehim köprileriyle dolmuş.

İşlemci de bu arkadaşlar...

« Son Düzenleme: Nisan 01, 2014, 10:17:52 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

Sayfa: [1] 2 3 ... 18   Yukarı git
Yazdır
Gitmek istediğiniz yer: