Merhaba, Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya üye olun.

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz

  Gelişmiş Arama
insanın içinde varsa, commodore.gen.tr açığa çıkarır bunu.. bir nevi retro olaylarının dolunayıyız.(Arda)
Sayfa: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 15   Aşağı git
Yazdır
Gönderen Konu: Evde PCB Yapımı  (Okunma Sayısı 186720 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
EMREZ
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 1.930



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #75 : Mart 13, 2014, 01:39:53 ÖÖ »

metaş pcb ye devam tabi önce eğitimi tamamlamak lazım. böyle giderse mezun olamayacağım bir türlü.
Logged

this is amiga speaking.
yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.890



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #76 : Mart 15, 2014, 21:57:10 ÖS »

CRTSIM'in seri üretimine az kaldı, prototip PCB'ler üzerinde yaptığım denemeler sonucunda elde ettiğim deneyimlerin bir kısmı bu konuya daha uygun olduğundan buraya yazayım istedim.

Konumuz "via"

Via, çift taraflı PCB'lerde alt ve üst yüzey bakır hatları devre şeması doğrultusunda gerekli yerlerden birleştiren bir delik kısaca. Tabi delikten de iletken bir "şey" geçirmeniz lazım temel olarak. İnternette bu konuya dair de bir çok teknik okudum, bir kısmı yapılabilir geldi bir kısmı ise biraz "afaki"...

Bir yaygın "söylence" bakırlı plakayı asitte eritmeden önce delikleri açıp (daha sonra şemayı bu deliklere göre tutturmak lazım) sonra bu bakırlı playı bir şekilde elektroliz yöntemi ile göztaşı çözeltisinde tutmak ve deliklerin içinin bakırla kaplanmasını sağlamak...

Hmm, yapılabiliyordur belki ama pek kafama yatmadı...

Bir diğer daha basit yöntem ise via deliklerinden bir tel geçirmek ve hem alt hem de üst yüzeylerden bu teli deliğe lehimlemek. Bu daha kolay bir yöntem. Dezavantajı devre şemasını modifiye etmeniz ve bu tür geçişler için devre elemanların ayaklarının olduğu delikleri değil onlara yakın sadece bu iş için başka delikler açmak gerekiyor. Sebebi malum, teli geçirip lehimlediniz mi delik kapanıyor.

Ben önce bu yöntemi denedim.

Piyasada "zil" teli olarak satılan tek damarlı ince montaj kablosunu alıyorum ve via için tanımladığım deliklerden birinden geçirip bir yüzeye lehimliyorum.



Sonra diğer yüzeyden çıkan kısmını da diğer yüzeyden lehimliyorum.



Sonra da düz bir yüzey olması için lehim noktasındaki fazlalık lehim "topu" nu yan keski ile sıfır kesiyorum.



Yaaani eh işte... Evet bu yöntem iş görüyor, tek bir proje PCB'si için de uygulanabilecek bir yöntem. Ancak benim bu minik projemde bile saydım tam 42 tane böyle via var. Bu işi 42 defa yapmak gerekiyor. Ha zaten devre elememanlarını da lehimleyecektik niye üşeniyorsun derseniz o teli tek tek bu şekilde alttan ve üstten lehimlemek ve kesmek neredeyse 42 tane ekstra devre elemanının montajı kadar zaman alıyor. Yani mesela 14 bacaklı bir entegreyi lehimlerken elemanı takıp PCB'yi ters çevirip pıt pıt pıt diye 14 bacağı lehimleyiveriyorsunuz, maksimum 1 dk. Ama bu tek tek via'lardan tel geçirip lehimlemek kesmek v.s. gerçekten çok daha uzun sürüyor.

İnternette bir kolayını okudum gerçi onu denemedim ama yine de referans olsun diye yazayım. İnternetteki eleman teli tüm via'lardan önce geçirmiş. Yani dantel işler gibi tek bir teli bir alttan bir üstten dikiş diker gibi geçirmiş. Sonra delik yerlerinden lehimlemiş alt-üst. En son da yan keski ile keserek fazlalık tellerden kurtulmuş.

Yani evet yapılabilir ama denedim benim pcb boyutunda teli öyle bir aşağı bir yukarı geçirmek zor. Benim pcb'nin boyutu çok küçük olduğundan birbirne yakın via'lardan geçirmek zordu...

Bir başka yöntem denemeye karar verdim...
« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:29:00 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.890



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #77 : Mart 15, 2014, 22:24:43 ÖS »

Bu konuda bulduğum diğer yöntem ise "PCB punto'su" olarak çevirebileceğim internette "PCB rivet" diye arattığınızda bulacağınız içi delik mini minnacık bakır tüpler.



Bunları kuru film soldermask satan Hollanda'daki bir yerden (http://www.rembrandtlights.com/) almıştım ancak fiyatından dolayı delik maliyeti (Tanesi €0.11 = 35 kuruş falan) çok yüksek bir yöntem deyip rafa kaldırmıştım. Ancak sorunuma bir çare ararken bunları gerçekten toplu olarak satan bir başka yer daha buldum.

Bu da almanya'da: http://www.watterott.com/

Burada 1000'lik paketini buldum bunların...





Burada 1000 adedi €16. Delik maliyeti €0.016 = 5 kuruş. Bir PCB'nin tüm deliklerini bunlarla tıkasam bile PCB maliyetini 1-2 TL artırıyor sadece. Bana makul geldi. Siparişi çaktım, paket inanılmaz bir hızla 2 günde ofisteki masamın üzerindeydi Kahkaha



Esprili adamlar , bir de sticker koymuşlar içine...



« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:29:10 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

EMREZ
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 1.930



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #78 : Mart 15, 2014, 23:52:12 ÖS »

delik içi kaplamalarda bunlar kullanılıyorsa o nedenle çift yönlü pcb ler pahalı oluyordur ama yerlerine o kadar sıkı nasıl tutturuluyor anlamıyorum. dubel gibi görev yapıyor olsa gerek.
Logged

this is amiga speaking.
yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.890



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #79 : Mart 16, 2014, 00:00:16 ÖÖ »

Şöyle küçük bir de aparatını almanız lazım...

Aparatın ucuna takıyorsunuz



Sonra deliğe geçiriyorsunuz aparatla



PCB'yi ters çevirip



aparatı tekrardan çıkan uclara geçirip tepesine tak diye vuruyorsunuz



Bunların delik içi çapı 0.8mm delik dışı çapı 1mm. PCB'deki delikleri 1mm açınca içine cuk oturuyorlar...

Farklı çaplı çeşitleri de mevcut ancak hepsi için de farklı çaplı aparat almak lazım. Bana sadece 0.8mm olanları kullanmak yeterli geldi. hemen her tür devre elemanı için 0.8mm delik çapı ideal. Çok kalın bacaklı da bir şey olursa ona da harici via yaparım dedim...
« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:29:21 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

EMREZ
Deneyimli
*****
Mesaj Sayısı: 1.930



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #80 : Mart 16, 2014, 00:58:45 ÖÖ »

ellerine sağlık. çok güzel paylaşımlar. ileride iş ve derslerimden fırsat bulunca modifiye yazıcı ile pcb yapma gibi denemelerim olacak inşallah.
Logged

this is amiga speaking.
yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.890



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #81 : Mart 26, 2014, 13:30:14 ÖS »

Heyooo Kahkaha kuru film şeklinde foto duyarlı malzemem ve karbit PCB matkap ucu setlerim geldi!

12 Mart'ta sipariş vermiştim. Bence hız "free shipping" için gayet iyi...

Malzeme ile ilgili deneyimlerimi bu konu başlığı altında paylaşıyor olacağım...
Logged

ibo1973
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 2.489


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #82 : Mart 26, 2014, 14:14:01 ÖS »

Heyooo Kahkaha kuru film şeklinde foto duyarlı malzemem ve karbit PCB matkap ucu setlerim geldi!

12 Mart'ta sipariş vermiştim. Bence hız "free shipping" için gayet iyi...

Malzeme ile ilgili deneyimlerimi bu konu başlığı altında paylaşıyor olacağım...
bekliyoruz yavuz özellikle kuru filimi bende baya merak ettim nasıldır diye
Logged
wizofwor
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 4.775


Gosub ile gidilen yerden goto ile dönen adam


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #83 : Mart 26, 2014, 14:38:22 ÖS »

Yavuz'un delik içi kaplamaları aldığı Watterott, Aurduino'nun 10. yıl dönümü münasebetiyle 29 Mart'ta bir etkinlik düzenliyor. Dileyenler şirketi gezebiliyor ayrıca workshoplar'da olacakmış. Bizdekiler daha sattığı malzemeyi tanımaktan acizken adamların işlerine gösterdiği özen acayip.

https://plus.google.com/events/ccltj3lk2ffvjti02q19p1ohfo8
Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.890



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #84 : Mart 26, 2014, 15:26:16 ÖS »

Ayrıca o delik içi kaplama ve plaketlerin üreticisi olan Bungard'ın Türkiye distribütörünü de buldum ve fiyat aldım.

İlgili kişi dürüst bir şekilde cevap vererek fiyatlarının Waterott kadar iyi olmadığını belirtti. Delik içi kaplama rivetlerinin Türkiye satış fiyatı benim Watterott'dan kargo dahil (DHL ile 36 Euro - başka opsiyon yok - ama 2 gün sonra kapıda!!!) aldığım fiyatın neredeyse 10 misli idi...

Aliexpress'den kuru film almasaydım ciddi şekilde önceden kaplanmış plaketlerini satın alacaktım.

Ayrıca, fiyatlara da dikkatinizi çekmek isterim. Üye olmadan sitelerinde dolaştığınızda fiyatlar KDV dahil gösteriliyor. Üye olup, adres olarak da Türkiye'yi belirtirseniz fiyatlar KDV'siz olarak gösteriliyor ve KDV  alınmıyor...
Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.890



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #85 : Mart 26, 2014, 16:16:57 ÖS »

Heyooo Kahkaha kuru film şeklinde foto duyarlı malzemem ve karbit PCB matkap ucu setlerim geldi!

12 Mart'ta sipariş vermiştim. Bence hız "free shipping" için gayet iyi...

Malzeme ile ilgili deneyimlerimi bu konu başlığı altında paylaşıyor olacağım...
bekliyoruz yavuz özellikle kuru filimi bende baya merak ettim nasıldır diye

valla @ibo, külliyen yalan bişey göndermedilerse (mesela defter kabı gibi plastik jelatin - ki bu fiyata pazardan defter kabı bile alınmaz bu arada) PCB imalat işinde toner transfer olsun, positiv 20 olsun hepsinden çok daha ucuz bir yöntem olacak...

Gönderdikleri jelatin'in rulosu 30 cm genişliğinde. Ben 20 mt aldım. Ne yapacaksın 20 metre'yi demeyin zira toplamda sadece 27 USD ödedim... 1 metre bile satılıyor ama daha pahalıya geliyor...

Hem ayrıca eğer güzel sonuç alırsam ilgilenen/denemek isteyen de olursa metre usülü paylaşabilirim de. SOnuçta 30 cm genişliğinde 20 metre film ile sanırım 800 adet 15x10cm çift taraflı plaket kaplanabilir. Bu hesapla 3200 adet CRTSIM yapabilirim Kahkaha Kahkaha Kahkaha

Kısaca, benim tüm bu ruloyu bitirme imkanım yok...

Ya da belki de külliyen çöp olur, en azından denemiş oluruz, konuyu kapatırız
Logged

ibo1973
Uzman
*****
Mesaj Sayısı: 2.489


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #86 : Mart 26, 2014, 17:27:33 ÖS »

Heyooo Kahkaha kuru film şeklinde foto duyarlı malzemem ve karbit PCB matkap ucu setlerim geldi!

12 Mart'ta sipariş vermiştim. Bence hız "free shipping" için gayet iyi...

Malzeme ile ilgili deneyimlerimi bu konu başlığı altında paylaşıyor olacağım...
bekliyoruz yavuz özellikle kuru filimi bende baya merak ettim nasıldır diye

valla @ibo, külliyen yalan bişey göndermedilerse (mesela defter kabı gibi plastik jelatin - ki bu fiyata pazardan defter kabı bile alınmaz bu arada) PCB imalat işinde toner transfer olsun, positiv 20 olsun hepsinden çok daha ucuz bir yöntem olacak...

Gönderdikleri jelatin'in rulosu 30 cm genişliğinde. Ben 20 mt aldım. Ne yapacaksın 20 metre'yi demeyin zira toplamda sadece 27 USD ödedim... 1 metre bile satılıyor ama daha pahalıya geliyor...

Hem ayrıca eğer güzel sonuç alırsam ilgilenen/denemek isteyen de olursa metre usülü paylaşabilirim de. SOnuçta 30 cm genişliğinde 20 metre film ile sanırım 800 adet 15x10cm çift taraflı plaket kaplanabilir. Bu hesapla 3200 adet CRTSIM yapabilirim Kahkaha Kahkaha Kahkaha

Kısaca, benim tüm bu ruloyu bitirme imkanım yok...

Ya da belki de külliyen çöp olur, en azından denemiş oluruz, konuyu kapatırız

Mesele netice almakta bi netice alırsan vede uygulama kolaylığı positiv 20 den daha kolay ve kesinse satında alabilirim  senden bir denemelikte istiyebilirim bi şekilde elde ederim önemli olan netice almakta bu aşamada sanırım inşallah iyi bi şey çıkarda şu prototib üretimlerde işlerimiz kolaylaşır.

seneler geçmiş ama üretim tekniği çok ilerlememiş dükkanın karşışında elektronikçi bir abimiz var yaşı var baya ona sordum geçenlerde bakırlı plaketi nasıl yapıyordunuz ozamanlar diye 3-5 tanelerde positif20 ile dedi daha fazlası için serigiraf dedi serigirafı nasıl hazırlıyorsun dedim ipek üzerine positif 20 benzeri bi şeyle hazırlıyormuşlar sanırım yani bu üretim işlerine bi tteknolojik kolaylık gelmemiş bir türlü yada bizim haberimiz yok olanlarından.
Logged
yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.890



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #87 : Mayıs 28, 2014, 23:45:42 ÖS »

Son olarak PCB yapımında en tutarlı sonuçları elde ettiğim "ışığa duyarlı kuru film " (fotosensitive dry film) tekniğinin detaylarını da paylaşayım artık...

Bu teknik temelde Positiv 20 tekniğine benziyor ancak önemli 2 farklılık var;

1) PCB yüzeyini ışığa duyarlı malzeme ile kaplamak için sprey yerine ince bir film kullanıyoruz. Bunu hem hazırlamak daha kolay (homojen olarak spreylemekle uğraşmak, fırınlamak v.s. gerekli değil) hem de yüzey heryerde aynı kalınlıkta malzeme ile kaplanıyor.
2) Positiv20 adı üzerinde "pozitif PCB resmi" ile pozlanırken kuru filmle hazırlanan yüzeyler için (en azından benim kullandığım) "negatif PCB resmi" kullanıyoruz.

Neyse, önce ilk adım olan filmi PCB'ye uygulama kısmını anlatayım. Burada anlatacağım bir iki küçük tüyo işinize yarayacaktır.

Kullandığım film bu arkadaşlar:



Ben aliexpress den aldım. 30cm genişliğinde 20 metre. (27 USD ödedim)

http://www.aliexpress.com/item/Photosensitive-dry-film-instead-of-thermal-transfer-production-PCB-board-photosensitive-film-longth-20-meter-Special/1637881077.html

Önce bakır plaket boyutunda filmi maket bıçağı ile kesiyoruz.



Sonra sıra filmin bakır plakete yapışacak olan kısmını koruyan kısmındaki jelatini çıkartmaya geliyor sıra. Burası önemli!!! Internette ve satıcıların ürün açıklamalarında "kabaca" anlattıkları filmi iki selobant arasında sıkıştırma tekniği BİR İŞE YARAMIYOR!!! Işığa duyarlı filmi koruyan iki tane şeffaf koruyucu tabaka var. İki selobant tekniği ile başarılı olma oranınız %50. Genelde murphy sağolsun hep diğer tabaka çıkıyor...

Benim tecrübe ettiğim teknik ise %100 başarı oranına sahip. Anlatayım;

Önce filmin PCB'ye yapışacak olan yüzeyi belirleyelim. Bu yüzey rulonun kıvrılan iç kısmı. Yani kestiğimiz film hep PCB'ye doğru kıvrılıyor olacak...

Filmin dış kısmını masaya yatırıyoruz ve bir köşesini iki parmağımız ile sabitliyoruz (elimize bakan taraf PCB'ye yapışacak kısım, yani ilk koruyucu şeffaf filmi çıkartacağımız kısım)



Sonra elimize bir parça selobant alıyoruz ve kıvırıyoruz. Yapışkan yüzeyi dışa bakacak şekilde küçük bir rulo halinde. Silahımız bu



Sonra sol elimizle masaya yatırdığımız filmin köşesini sağ elimizle tuttuğumuz selobant ile küçük hızlı darbeler ile dövüyoruz. Bu şekilde kısa bir süre sonra köşedeki şeffaf koruyucu kendini koyveriyor ve sonunda selobanta yapışıp sıyrılmaya başlıyor...



Şimdi sakın tüm koruyucu filmi çıkartmayın!!!! İkinci tüyoyu anlatacağım....

« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:29:54 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.890



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #88 : Mayıs 28, 2014, 23:57:24 ÖS »

Bir köşesi sıyrılmış koruyucu filmin o kenarını yaklaşık 2 cm kadar açın ama tamamını değil



Ve PCB'nin kenarına 1cm kadar yapıştırın. Merak etmeyin film güçlü yapışmıyor. Eğri olursa kolayca çıkartıp, hizalayıp tekrar geri yapıştırabilirsiniz. Postit tarzı bir yapışkan yani...



Şimdi, bu film tekniğinde en önemli kısım PCB ile film arasında hava kabarcığı kalmaması lazım. Bütün bu çabamız bunun için.

Bir kenarı 1cm pcb ye yapışmış filmi laminasyon makinemize fotodaki gibi yerleştiriyoruz. Laminasyon makinesi en düşük sıcaklık ayarında (benimkinde bu ayar 80 micron laminasyon filmi için olan ayar) olmalı.



Bu şekilde azıcık sıyrılmış olan koruyucu filmi tutuyoruz ve PCB laminasyon makinesine yavaş yavaş girerken elimizle tuttuğumuz koruyucu film de yavaş yavaş açılıyor.



Anlatması biraz karışık gibi Kahkaha ancak elinizin alışması biraz zaman (ve film) alıyor. Bu şekilde yapılırsa PCB üzerinde kabarcık oluşmuyor.



Öte yandan hafif buruşmalar olabiliyor. Denemelerimde bu buruşmaların ciddi bir sorun yaratmadığını gördüm.

« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:30:14 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

yavuzg
Genel Yönetici
*****
Mesaj Sayısı: 5.890



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #89 : Mayıs 29, 2014, 00:18:33 ÖÖ »

Şimdi sıra pozlamaya geldi. Pozitif 20 için kullandığım düzeneğimi kullanıyorum. Bu teknikte farkettiğim diğer nokta ise Pozitif 20'deki uzun pozlama sürelerime karşılık (20-25 dakika) bu filmi pozlamak için sadece 30 saniye yeterli!!!  Kahkaha

Tabi pozlama sürelerini etkileyen faktörleri unutmamak lazım:

1) Işığın gücü
2) Işığın PCB'ye olan uzaklığı

Referans olması açısından benim düzeneğin teknik bilgilerini paylaşayım ki siz de kendi düzeneğinizde olması gereken optimum pozlama süresini kabaca belirleyebilin.

Benim pozlama kutumda PCB'nin her iki yüzeyini de aynı anda pozlayabiliyorum. Bu sebeple ışıklarım her iki yüzeyde de var. Ancak pozlama süresi tek bir yüzeye etki eden ışık olarak düşünürsek benim tek yüzeye etki eden ışığımın yapışı şu şekilde:

5 x 6W Blacklight = 30W. (Tüm kutuda 10 x 6W ampül kullandım)

Blacklight'lar uygun UV frekansında ışık saçıyor ama tükettiği enerjinin tamamını UV olarak yaymıyor. "Gerçek" UV pozlama ampüllerinin verimi (UV çıkış gücü) incelemelerim sonucu bu blacklight'ların 2 katı olduğunu buldum. Dolayısıyla eğer gerçek bir pozlama kutusu veya ampülü kullanıyorsanız benim değerlerimi ona göre değerlendirin.

Işığın PCB'ye olan mesafesi 5cm.



Bu şekilde sadece 30 saniye pozluyorum. Sonuç bu...



PCB ve pozlama asetatının birbirlerine çok iyi temas etmesi ve sıkışması net görüntü elde etmek için ÇOK ÖNEMLİ!!!

Bunun için gerçek cam ve resimdeki büyük kuvvetli ataçlardan kullandım. Önce plexy kullanmıştım ancak lambalardan gelen az da olsa sıcaklığın plexy'yi hafif de olsa büktüğünü farkettim (PCB'nin ortaları hafif bulanıyordu).

Bulanıklık derken kastettiğim şu; eğer hatlarınız bulanıksa banyo yaptığınızda erimesi gereken bölgeler tam olarak erimez (ışığa maruz kalmışlardır) ve eğer benim gibi birbirlerinde 0.5 mm uzaklıkta 0.25mm kalınlığında hatlar istiyorsanız bunların arası asitle erimez.

Neyse, pozlama sonrası açık mavi olan film hafif koyu mavi/morumtrak bir renge bürünüyor. Eğer koyu lacivert bir renk alırsa çok pozlamışsınız demektir. Gerçi eğer hatlarınızın etrafını (erimesi gereken kısımlar) çok iyi koruyabilmişseniz (2-3 kat asetat ve/veya çok çok koyu siyah toner veya mürekkep ile) çok uzun pozlamanızın bir zararı yok. Negatif baskının avantajı bu işte, erimemesi gereken kısımlar ışığa maruz kalan kısımlar zaten.

Pozlamadan sonra erimesi gereken kısımlar açık mavi olarak kalıyor (ışığa maruz kalmayan kısımlar)


« Son Düzenleme: Ekim 26, 2017, 11:30:26 ÖÖ Gönderen: yavuzg » Logged

Sayfa: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 15   Yukarı git
Yazdır
Gitmek istediğiniz yer: