Flipper'ların solenoid'leri pinball oyun alanındaki diğer solenod'lerden farklıdır. En büyük fark bunların daha büyük ve güçlü olması ve 50 Volt ile çalışmaları. Ancak bundan daha da önemlisi bunlarda diğerlerindeki gibi tek değil iki bobin sargısı bulunmasıdır. Nedenini anlatacağım...
Şimdi gözünüzün önüne getirin, pinball oynarken flipper butonuna bastığınızda flipper ileri doğru hareket ediyor, tamam, ama butona basmaya devam ettiğiniz zaman, mesela bir topu sabit tuttuğunuz durumda, flipper da ileride kalmaya devam ediyor değil mi?
Hiç düşündünüz mü, siz butona basılı tutarken solenoid'in üzerinden 4-5 Amper'lik bir elektrik akımı geçmeye devam etse solenoid'in ısınması ve hatta yanması gerekmez mi?
Bir soru daha; Solenoid'i yakmadan ve enerjisini de kesmeden flipper'ı ileride tutmak için o zaman üzerinden daha az akım geçirmemiz gerekli. Demekki solenoid'in sargısında kullanılan telin ince ve sargı sayısını da artırmamız lazım değil mi?
Bir solenoid'İn gücü üzerinden geçen elektrik akımı ile doğru orantılıysa eğer az akım geçecek şekilde yaparsak o zaman da flipperımız güçsüz olmaz mı?
İşte tüm bu sorunları aşmak, yani hem topa güçlü bir şekilde vurabilen hem de butona basılı tuttuğumuzda da ısınıp yanmayacak bir flipper solenoid'i yapmamız için 2 tane farklı bobini aynı solenoid merkezi etrafına sarıyoruz
Birinci bobin kalın telle ve az sayıda sargı ile sarılıyor. Bunun direnci 3-5 ohm seviyesinde ve bir hesap yaparsanız 50V ile beslediğinizde üzerinden 10 Amper'e yakın akım geçiyor (Bu çok büyük bir elektrik akımıdır bu arada) ki bu sayede o 80 gramlık ağır çelik topu 2 metre öteye yokuş yukarı fırlatabiliyoruz
Aşaığıdaki şemada topa vurduğunuz zamanki senaryoyu görüyorsunuz. Bu şemaya yine döneceğim...
İkinci bobin ise flipper butonuna basılı tuttuğunuzda sadece 80 gramlık topu taşıyacak kadar bir güce sahip. Daha ince telle 4500-5000 tur sargı ile sarılıyor ve direnci 150-200 ohm arasında. Bu da demek oluyor ki bobinin üzerinden 0.25 Amper yani 250 mA kadar bir akım geçiyor. Bu akım bobinin ısınmasını sağlayamaycak kadar düşük bir akım.
Peki bu durumda ikinci bobinin devreye girmesini nasıl sağlıyoruz?
Elbette ki basit bir anahtar ile
Ona da "End Of Stroke switch" (EOS Switch) deniyor. Yani Türkçe'ye "Vuruş Sonu Anahtarı" şeklinde çevrilebilir.
Flipper sonuna kadar gidince, yani vuruş tamamlanınca mekanizma üzerindeki bir çıkıntı EOS'yi açıyor ve çok sargılı yüksek dirençli bobin devreye giriyor. Bu sayede her iki bobin'İn üzerinden geçen elektrik akımı düşüyor ve flipper ileri pozisyonda kalmaya devam ediyor.
İlk durumda EOS switch kapalı pozisyonda olduğundan ikinci bobini bypass ediyordu.